Dagens PS

Nytt rekord – det sade bara Swish

Nytt rekord för Swish för fjärde året i rad
Full fart under Black Friday och Black Week – och nytt rekord för Swish, som vi svenskar tog till nya rekordnivåer för fjärde året i rad. (Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 dec. 2024Publicerad: 03 dec. 2024

Black Week blev den starkaste veckan någonsin för Swish. Under den svarta veckan slog betalformen rekord – för fjärde året i rad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en intervju med lokaltidningen GD i Bollnäs, där han växte upp, konstaterar Swishs vd Urban Höglund läget.

”Jag har alltid varit tävlingsinriktad och jobbat för att nå nya mål och utvecklas”, förklarade Höglund.

Då kan han må ganska bra i dag. Hans Swish fortsätter att slå rekord.

Black Week 2024 blev Swishs starkaste vecka någonsin. Totalt skickades 15 miljoner betalningar via Swish till företag, 30 procent mer än 2023.

Under helgen – fredag till och med söndag – gjordes 6,6 miljoner betalar, en ökning med 5,4 procent jämfört med motsvarande period 2023.

Fortsätter öka

Lördagen var den mest intensiva betalningsdagendagen. Då genomfördes cirka 6 700 Swish-betalningar per minut. Det är nästan 112 i sekunden.

”Med 15 miljoner Swish-betalningar till företag sätter vi nu rekordet på Black Week för fjärde året i rad. Trots att vi idag har en stor täckning inom e-handeln kan vi se att vi fortsätter ta marknadsandelar, vilket är otroligt roligt. Under shoppinghögtider som dessa blir det extra tydligt att svenskarna vill betala med Swish”, säger Urban Höglund i ett uttalande Företagande refererar.

Swishs vd gör också noteringen att det ser ut att ljusna vad gäller svenskarnas konsumtion.

ANNONS

”Utifrån svenskarnas shoppingvanor under Black Week kan vi se att det har börjat ljusna lite ute i hushållen. Precis som förra året ser vi tendenser på att svenskarna väljer att invänta reatider för att spara en slant och hellre betalar med pengar man har”, konstaterar Höglund.

ANNONS

Senaste nytt

Blev en succé

Arbetet med att utveckla Swish startade 2012 som ett samarbete mellan Sveriges sex största banker.

I dag ägs bolaget Getswish AB av Danske bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.

Det blev minst sagt en succésatsning.

Drygt 8,9 miljoner svenskar – 8 928 614 för att vara exakt – är kunder hos Swish, en imponerande siffra med tanke på att vi inte är mycket mer än 10 miljoner invånare i Sverige.

Det framgår av den detaljerade månadsstatistik bolaget presenterar på sin hemsida.

47,2 miljarder

Där framgår även att betalningssystemet nu har 315 694 företagskunder och både när det gäller privatpersoner och företag rör det sig om en ökning med 3 procent sedan motsvarande månad 2023.

ANNONS

Under oktober månad gjordes drygt 91,8 miljoner betalningar – 91 889 480 är det exakta antalet – med Swish.

Vill du veta exakt hur mycket pengar som swishades?

Okej. Det var 47 206 502 982 kronor, drygt 47,2 miljarder kronor alltså.

Swisha kollekten – då blir vi generösa. Dagens PS

Nu kan du sluta swisha och börja vippsa. Dagens PS

Se upp: Nu är det julafton – för bedragarna. News55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]