En allt högre del av flygindustrins utvecklingspengar läggs på hållbarhetsprojekt. Nu stiger hoppet om snabba resultat.
Nytt hållbart flyg kan lyfta 2030
Mest läst i kategorin
Hos Bombardier är Stephen McCullough vice vd för teknik och produktutveckling.
Bombardiers Ecojet klarade sina första flygtester redan 2017 och startar nu andra generationens utvecklingsarbete med en större prototyp.
”Vår ursprungliga idé var att skapa ett mer hållbart flygplan utan att kompromissa med vad våra kunder förväntar sig i ett affärsjet”, säger Stephen McCullough.
Nu menar han att man är på väg att klara många utmaningar.
Andelen stiger
I en intervju med Robb Report pekar McCullough på att mer än en tredjedel av de forsknings- och utvecklingspengar Bombardier lade under 2023, satsades på hållbarhetsprojekt som Ecojet.
Andelen väntas stiga till 50 procent redan 2025.
”Åtagandet att vara klimatneutral år 2050 driver våra innovationer, precis som övriga branschens, mot det målet”, säger McCollough.
Blended-wing-body är lösningen
Blended-wing-body (BWB) är vad som står i fokus och kommer ur den militära jetplanshistorien med plan som B-1 Lancer och Lockheed SR-71 Blackbird.
En återigen växande våg av BWB-koncept banar vägen för effektivare plan för försvar, last och till och med kommersiella passagerar-sammanhang, menar analytiker.
Lägre utsläpp
Den strömlinjeformade BWB-formen minskar luftmotståndet, vilket ökar bränsleeffektivitet och minskar koldioxidutsläppen.
Det är den främsta anledningen till den samlade flygplansindustrins nyfikna blickar, när man ska nå målet att vara koldioxidneutral år 2050.
Airbus har ägnat flera år åt att utveckla en tvåmotorig BWB-modell, arbetsnamn Maveric, men nådde reella framsteg först när man kombinerade flygplanet med bolagets vätgasdrivna Zeroe-koncept.
En talesperson för Airbus understryker dock att Maveric är ett projekt för en än så länge avlägsen era.
I drift 2030
Kalifornien-baserade Jetzero säger sig däremot ha ett plan redo för flygtester 2027 och för att finnas i drift 2030.
Tom O´Leary, vd och medgrundare, är optimist.
”Den här designen slog mig som vägen att ta itu med de största utmaningarna flyget har: sänkta kostnader och bränsleförbränning, sänkta utsläpp, förbättrad passagerarupplevelse och bättre operativ effektivitet”, säger han.
”Helt realistiskt”
Han hävdar att tidslinjen med drift 2030 är fullt realistisk.
”Denna flygplansteknik har man arbetat med i över 30 år”, säger han, “och vi kan använda kommersiellt tillgängliga produkter för resten av planet, inklusive motorer, flygelektronik och manöversystem”.
Midcap-bolag i flygavtal med Lockheed Martin. Dagens PS
Bombardiers nya världens snabbaste affärsjet. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.