Dagens PS

Nya X-59: Innovationen som ska halvera flygtiden

överljudsplan
Concorde på en av sina sista flygningar 2003. Två decennier senare kan X-59 ta över den fallna manteln och flyga vidare, fast tystare. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 16 jan. 2024Publicerad: 16 jan. 2024

X-59 är det senaste i en serie experimentplan hos Nasa. Det ska bana vägen för en ny generation tystare överljudsplan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Programmet heter Quesst och är resultatet av årtionden av forskning.

Nu fokuserar programmet på nya flygplanet X-59, som gjorde ”debut” förra veckan. Att fråga om du har hört talas om det, öppnar för ett helt fält av Göteborgs-vitsar.

Det är ju ljudbommarna som är en del av anledning till att det i dag inte finns några passagerarplan i överljudshastighet.

Stoppade Concorde

Det var också ljudbommarna som var en begränsande faktor för Concorde, det då framtidsorienterade plan som senast flögs 2003.

Lösningen på problemet? Att boomen blir en ”dunk”. Det ska bana väg för en ny generation av tystare överljudsflygplan.

Det är där programmet Quesst och planet X-59 kommer in i bilden.

ANNONS

Senaste nytt

Lyfter i år

X-59 är det senaste i en serie experimentplan, byggt av huvudentreprenören Lockheed Martin Skunk Works i Kalifornien och finansierat av ett Nasa-kontrakt på 247,5 miljoner dollar.

ANNONS

Planet ska lyfta för första gången senare under året i sin första ”tysta” överljudsflygning.

“På bara några korta år har vi gått från ett ambitiöst koncept till verklighet. Nasas X-59 kommer att bidra till att förändra vårt sätt att resa och föra oss närmare varandra på mycket kortare tid”, säger Nasas biträdande administratör Pam Melroy i ett uttalande.

”Betydligt tystare”

“Det kommer att vara betydligt tystare än Concorde eller något annat överljudsflygplan som finns i dag,” förklarar Craig Nickol, senior rådgivare vid Nasas högkvarter, hos CNN.

“Det är extremt långt och tunt: det är 30,5 meter långt, men har ett vingspann på endast cirka 74 centimeter. Nosen är en utmärkande egenskap på detta flygplan: den är ungefär en tredjedel av längden”.

Formen nyckeln

Den slanka formen har en nyckelroll för att göra flygplanet betydligt tystare när man reser i överljudsfart.

Med det som grund beräknar Nasa att NASA att X-59 kommer att producera bara 75 decibel ljud i överljudshastighet, jämfört med Concordes 105 decibel.

“Vad det betyder är att det här flygplanet kan låta som avlägsen åska vid horisonten, eller som att någon stänger en bildörr runt hörnet”, säger Nickol.

ANNONS

“Det kan till och med vara så att folk inte hör boomen alls, och om de gör det kommer de definitivt inte att bli förskräckta, eftersom det kommer att vara lågt och utbrett, och inte så högt alls”.

Halverar flygtid

Det i sin tur kan öppna, hoppas Nasa, för nya regler som tillåter en ny generation överljudsflygplan att flyga rutter som inte är tillåtna nu.

Det skulle, hävdar man, kunna halvera flygtiden mellan exempelvis New York och Los Angeles.

“Ett av de långsiktiga målen är att göra denna form av höghastighetsresor tillgänglig som en utbredd tillämpning, och det finns egentligen ingen anledning till varför det inte ska bli så”, är Craig Nickols uppfattning.

Läs även:

Överljudsplan med tyst överljudsboom – Dagens PS

Nytt överljudsplan ska kapa utsläppen till noll – Dagens PS
 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS