Dagens PS

Rekordtunneln ger svenskar 16 mil kortare väg till Tyskland

Färjan till Rødby i Danmark lämnar Puttgardens hamn på den tyska ön Fehmarn. Nu byggs en tunnel under Östersjön, tvärs över sundet Fehmarn Bält, mellan Fehmarn och Lolland. Den ska bli ett alternativ till färjetrafiken mellan Rødby och Puttgarden
Färjan till Rødby i Danmark lämnar Puttgardens hamn på den tyska ön Fehmarn. Nu byggs en tunnel under Östersjön, tvärs över sundet Fehmarn Bält. Den ska bli ett alternativ till färjetrafiken mellan Rødby och Puttgarden. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 21 sep. 2022Publicerad: 21 sep. 2022

Världens längsta nedsänkta tunnel byggs just nu mellan Tyskland och Danmark, den kommer gå 40 meter under Östersjön och rejält minska restiden mellan länderna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bygget av Fehmarn Bält-tunneln påbörjades år 2020, efter tio års planering. På den danska sidan har en tillfällig hamn färdigställts, fabriken som ska bygga de 89 massiva betongsektioner som ska utgöra tunneln kommer ligga där, det rapporterar CNN.

“Förväntningen är att den första produktionslinjen ska vara klar i slutet av året, eller början av nästa år”, säger Henrik Vincentsen till CNN. Han är vd för Femern A/S, det statliga danska företaget som ansvarar för projektet.

Världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel

Tunneln, vars officiella namn är Fehmarn Belt Fixed Link, kommer bli 18 kilometer lång och är ett av Europas största infrastrukturprojekt. Tunneln ska öppna år 2029 och Henrik Vincentsen berättar att de behöver vara redo att sänka det första tunnelelementet i början av 2024.

Fehmarn Belt Fixed Link kommer bli världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel och bestå av två elektrifierade järnvägsspår samt två dubbelfiliga motorvägar som åtskiljs av en servicepassage.

ANNONS

Senaste nytt

Tunnel alternativ som ger kortare restid

Projektets byggbudget är över 7 miljarder euro, cirka 75,5 miljarder kronor. Tunneln kommer byggas tvärs över sundet Fehmarn Bält, mellan den tyska ön Fehmarn och den danska ön Lolland, och ska bli ett alternativ till färjetrafiken mellan Rødby och Puttgarden.

Färjelinjen transporterar miljontals passagerare varje år och tar 45 minuter, med tåg kommer resan bara ta sju minuter och med bil tio minuter.

Jens Ole Kaslund, teknisk direktör på Femern A/S, berättar att en tågresa från Köpenhamn till Hamburg i dag tar runt fyra och en halv timme och att samma resa kommer ta två och en halv timme när tunneln är klar.

ANNONS

“I dag flyger många människor mellan de två städerna, men i framtiden blir det bättre att bara ta tåget”, säger han till CNN.

Skapar landväg mellan Sverige och Centraleuropa

Med bil kommer samma resa gå cirka en timme snabbare. Förutom kortade restider för privatpersoner kommer tunneln också ha en positiv inverkan på godstransporter eftersom den skapar en landväg mellan Sverige och Centraleuropa som blir 160 kilometer kortare än den är i dag.

Trafiken från den Skandinaviska halvön till Tyskland kan i dag antingen ta färjan över Fehmarn Bält eller åka en längre sträcka och ta broar mellan Själland, Fyn och Jylland.

Intresserad av ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Afry vinner order i Köpenhamn värd 100 miljoner

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS