Dagens PS

Ny katalysator kan kraftigt minska utsläpp av metan

Forskare har skapat en katalysator som kan ta bort 90 procent av oförbränd metan i avgaser från naturgasmotorer
Forskare har skapat en katalysator som kan ta bort 90 procent av oförbränd metan i avgaser från naturgasmotorer. (Foto: Pixabay)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 08 aug. 2023Publicerad: 08 aug. 2023

Forskare har hittat ett sätt att ta bort den potenta växthusgasen metan ur avgaserna från motorer som förbränner naturgas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en vetenskaplig artikel skriver forskare att deras katalysator kan ta bort 90 procent av oförbränd metan i avgaser från naturgasmotorer vid låga temperaturer, det rapporterar Stanford University.

Förstärker växthuseffekten

Koncentrationen av växthusgasen metan i atmosfären har enligt Naturvårdsverket mer än fördubblats på hundra år.

Metan bidrar till att förstärka växthuseffekten och det leder till att jordens temperatur ökar. Det är en av de värsta växthusgaserna.

ANNONS

Senaste nytt

Kan sänka utsläppen

Forskarna vid Department of Energys SLAC National Accelerator Laboratory och Washington State University säger att mer forskning behövs.

Men, de menar att framstegen inom enatomkatalys har potential att sänka utsläppen av metan i avgaser. De har visat att deras katalysator tog bort metan från avgaserna både vid lägre och högre motortemperaturer.

I sitt arbete har forskarna visat att deras katalysator som är gjord av enstaka palladiumatomer på ett ceriumoxidstöd, effektivt avlägsnade metan från avgaserna, även när motorn precis startas.

“Det är nästan en självmodulerande process som på ett mirakulöst sätt övervinner de utmaningar som människor har kämpat mot, låg temperaturinaktivitet och hög temperaturinstabilitet”, säger Yong Wang, till Stanford University.

ANNONS

Han är Regents Professor vid WSU:s Gene och Linda Voiland School of Chemical Engineering and Bioengineering samt en av artikels fyra huvudförfattare.

Avger värmefångande metan

30 till 40 miljoner fordon världen över drivs av motorer som förbränner naturgas, de är populära i Europa och i Asien.

Inom naturgasindustrin används sådana motorer för att köra kompressorer som pumpar gas till folks hem.

Generellt anses naturgasmotorer vara renare än bensin- eller dieselmotorer eftersom de skapar mindre kol- och partikelföroreningar.

När naturgasmotorer startas agver de dock oförbränd, värmefångande metan på grund av att deras katalysatorer inte fungerar bra vid låga temperaturer.

Dagens katalysatorer

De katalysatorer som i dag finns för borttagning av metan är antingen ineffektiva vid låga temperaturer eller så försämras de vid höga temperaturer.

“Det finns en stor drivkraft mot att använda naturgas, men när du använder den för förbränningsmotorer kommer det alltid att finnas oförbränd naturgas från avgaserna, och du måste hitta ett sätt att ta bort den. Om inte, orsakar du mer allvarlig global uppvärmning”, säger Frank Abild-Pedersen till Stanford University.

ANNONS

Han är medförfattaren till forskarnas artikel och personalforskare vid SLAC samt meddirektör för labbets SUNCAT Center for Interface Science and Catalysis, som drivs tillsammans med Stanford University.

“Om du kan ta bort 90 procent av metanet från avgaserna och hålla reaktionen stabil är det enormt”, säger han till Stanford University.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Kapplöpning om utsläppsfri sjöfart med ammoniakmotor Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]