Jakten på nya flygbränslen och motorer har pågått sedan 1960-talet. Nu kan ingenjörerna vara på väg mot ett genombrott.
Ny jetmotor hela skillnaden för flyget
Mest läst i kategorin
Enklare och mer bränslesnålt. Två av målen framför ögonen på ingenjörer runt om i världen sedan 1960-talet.
Så länge har de arbetat med en ny typ av jetmotor, en så kallad roterande detonationsmotor, RDE. Hittills har man inte kommit längre än till experimentstadiet.
Nu kan det vara på väg att ändras.
Aerospace, en världens största tillverkare av jetmotorer, säger att man är på väg att utveckla en fungerande version, skriver The Economist.
Två projekt
De är inte ensamma.
Tidigare i år gav America´s Defense Advenced Research Projects Agency ett kontrakt på motsvarande strax under 300 miljoner kronor till Raytheon, för att utveckla en RDE som fått namnet Gambit.
Båda motorerna ska användas för att primärt övervinna räckvidds- och hastighetsbegränsningar för existerande framdrivningssystem, däribland raketer och befintliga jetmotorer.
Men om företagen lyckades få dem funktionella kan RDE få en mycket bredare roll inom flyget.
Senaste nytt
Under kontroll
I sammanfattning är det så att en RDE ”ersätter eld med en kontrollerad explosion”, förklarar Kareem Ahmed, expert på avancerade flygmotorer vid University of Central Florida.
En konventionell jetmotor använder många rörliga delar. Roterande blad drar in luft som den komprimerar, innan den antänds med bränsle i en förbränningskammare.
Det skapar snabbt expanderande heta gaser som blåser ut från baksidan. När gaserna kommer ut driver de en turbin, vilket håller hela processen igång.
Enklare process
En RDE är enklare. Luft som kommer in i fronten hamnar i ett håligt utrymme mellan två cylindrar. När bränsle pumpas in här blandas det med syre i luften och detonerar.
Det skapar en roterande överljudschockvåg som spiralerar runt gapet och ut på baksidan. När den fasen väl börjat är detonationen självförsörjande.
Snabbare och billigare
Bränslesnålare flighter och snabbare sådana, är de stora fördelarna med RDE.
Ingenjörer har länge saknat verktygen för att skapa RDE, men det har förändrats genom framstegen med datormodellering. Dessutom har nya legeringar som tål extrema temperaturer och additiv tillverkning tillkommit.
Ett decennium – minst
Om nu Aerospace och Raytheon är på rätt spår – när kan vi då dra praktisk nytta av innovationen?
Experter på området påpekar att det här är processer som även vid ”grönt ljus” tar tid att implementera. Ett decennium till eller mer, är därför experternas mest optimistiska tips.
Läs även:
Ny form revolutionerar flygindustrin – Dagens PS
Löftet: Hållbart flygbränsle 2028 – Dagens PS
Heart Aerospace i fokus när världen ska flyga elektriskt – Dagens PS
Rolls-Royce sparpaket – flygmotortillverkaren kan sparka tusentals – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.