Samma dag som flygskammen såg dagens ljus, hamnade hela flygindustrin under lupp. Sedan dess har tillverkarna desperat sökt nya vägar för att minska såväl bränsleförbrukning som koldioxidutsläpp. Nu kan en lösning på problemet vara här.
Ny form revolutionerar flygindustrin
Mest läst i kategorin
Att “tänka utanför boxen”, brukar vara ett uppskattat begrepp på konferenser och säljmöten. Det kan också vara precis vad som krävs när det gäller ett förändringsarbete där världen står på spel.
För flygindustrin har pressen varit konstant i termer av att hitta nya, miljövänliga lösningar för en maskin som sett likdan ut under de senaste sex decennierna.
Triangelformad innovation
Sinnebilden av ett flygplan är kort och gott en lång spolformad kropp, vingar med motorer fastskruvade undertill, och en stabiliserande svans i bak.
Och så har det sett ut. Fram tills nu.
Nu talas det nämligen om en ny form på flyghimlen som ska kunna halvera bränsleförbrukningen – och den är triangelformad.
Senaste nytt
Kortare flygkropp
Det innebär i det här fallet en helt ny flygplansform, som påminner om den som i dag används i militära sammanhang, om än med vissa med vissa förändringar i modellens mittsektion, viket Dagens PS tidigare kunnat rapportera.
Flygkroppen är kortare, dock utan att göra allt för mycket avkall på bredden.
Borta är även den karaktäristika svansen på planet, som vi tidigare känt den, där två motorer istället tagit plats.
JetZeros kaxiga vision
Bakom innovationen står start up-bolaget JetZero, som nu hoppas kunna revolutionera kommersiell luftfart.
En kaxig vision som bottnar i designens fördelar, som enligt bolaget optimera det inre utrymmet och erbjuder tystare flighter.
Modellen är också lättare, men kan trots det transportera upp till 250 personer. Det kan jämföras med en vanlig jet, som till exempel Boeing 767 – med den stora skillnaden att bränsleförbrukningen halveras.
Fullskalig version till 2030
För bra för att vara sant?
Inte enligt JetZero, som säger att de kommer att påbörja testflygningar med prototyper redan i år, och har siktet inställt på att kunna presentera en fullskalig version redan inom fyra år.
Att gå in och slåss med flygjättar som Airbus och Boeing blir en annan match, där ett fåtal mindre spelare redan gått bet.
Delvis med anledning av den djungel av regler och certifikat som krävs för att att plan ska få lyfta. Ett annat aber är förstås utvecklingskostnaderna, skriver Bloomberg.
Flygindustrin i omvandling
Med det sagt är flygindustrin precis som bilbranschen en sektor som kräver omvandling, nya aktörer och idéer.
Ett exempel på det är “air taxis” och bolag som Joby Aviation och Lilium, vilket Dagens PS tidigare kunnat rapportera.
JetZero har dessutom ett trumkort i rockärmen i form av starka partners, och det från flera håll.
Arbetet med att bygga prototypen kommer att backas upp med hjälp av Northrop Grumman.
Trumfkort på 2,5 miljarder
Som tillägg till det skjuter det amerikanska flygvapnet till 235 miljoner dollar, motsvarande 2,5 miljarder, för att snabba på projektet.
Går allt i lås, skulle det kunna innebära att JetZero kan påbörja arbetet med tillsynsmyndigheter för att certifiera ett medelstort flygplan lagom till 2030.
Långsiktigt skulle JetZeros modell även kunna ersätta Boeing inom flygvapnet, vilket möjligen motiverar förvarets vilja att bistå projektet.
Relaterad läsning:
Den autonoma flygtaxin – här för att stanna
Obemannad flygtaxi kan bli verklighet 2025
Sportflygplanen som ska lyfta Landskrona
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.