Alla vet ju att mobilen lyssnar på en och anpassar reklamen efter vad vi pratar om. Eller? Så här är det, på riktigt.
Nej: Mobilen tjuvlyssnar inte – tror vi
Mest läst i kategorin
Ryktet har gått i fler år än någon minns vid det här laget. Några bevis har dock ännu inte presenterats. Det handlar om din mobil och om den verkligen lyssnar på vad du talar om.
Mikrofonen behövs inte
Den som vill avlyssna det som sägs runt en mobiltelefon behöver nämligen inte göra det via mobilens mikrofon, utan kan göra det via två andra sensorer, förutom accelerometer finns något som kallas gyroskop.
Men åter till kärnfrågan: lyssnar mobiler och appar i smyg?
Stefan Alfredsson, universitetslektor i datavetenskap i Karlstad, forskar om mobila bredbandsnät och har, som många, upplevt misstänkta samband mellan samtal och reklam.
”Men om någon kunde bevisa det hade det varit en sensation. Appar utsätts för mycket undersökningar, bland annat av kollegor till mig som har undersökt hälsoappar. Vi har inte sett några exempel på att apparna gjort aktiva avlyssningsförsök”, hävdar han hos forskning.se.
Senaste nytt
”Vi kan avlyssna”
I slutet av 2023 publicerade CMG Local Solutions en text där företaget berättade om teknologi för aktivt lyssnande.
CMG hävdade att de kunde avlyssna samtal som förs via mobiler och använda informationen för att skräddarsy marknadsföring.
Metoden går ut på att identifiera nyckelord som passar ett företags marknadsföring och sedan använda AI för att identifiera orden i samtal nära en mobiltelefon.
När CMG:s text uppmärksammades togs den bort, men i slutet av januari publicerade man en ny text.
Den här gången handlade det om marknadsföring för bilförsäljare och då beskrev CMG sin tjänst så här:
”Aktiv lyssningsteknik fångar upp sådant människor säger i närheten av sin mobil, och placerar det i dina annonser som skickas direkt till de skärmar där de spenderar mest tid.”
”Inte möjligt”
Nu tror inte forskarna att det här vore möjligt utan att användarna, alltså mobilägarna, skulle märka det.
”För att göra den här typen av analys behöver man antingen bearbeta informationen på enheten och då behövs datorkraft, eller så behöver man skicka en kontinuerlig ljudström till en server som gör en textigenkänning. Det skulle upptäckas ganska snabbt för att datakvoten tar slut eller för att batteriet tar slut fortare”, säger Stefan Alfredsson.
Varför får du då reklam i mobilflödet om något du pratat om?
En förklaring är den mängd information som kan samlas in om dig och som kan kopplas ihop med telefoner och platser där du har varit.
Positionsdatan styr
Att du får reklam för en viss fritidsaktivitet efter att ha talat med en vän om den kan bero på att du tidigare talat med en annan vän.
Eftersom positionsdatan visar att ni varit på samma ställe som i konversation 1 tror annonsören att ni är intresserade av samma sak och sänder reklamen, inte för att hen har avlyssnat er.
”Det är ett kontinuerligt intrimningsarbete. Det som är nytt nu är den avancerade dataanalysen som kan göras med hjälp av AI, som kopplar ihop till exempel surfhistorik och köphistorik. Den som ser att du handlar blöjor kan inte bara lista ut att du är förälder utan också att du om tio år har en tioåring”, säger Stefan Alfredsson.
Ingen avlyssning – antagligen
Då så – det finns alltså ingen tjuvlyssnande aktör?
Dessvärre finns ändå inget kategoriskt svar.
För ett par år sedan publicerade två forskare i Berlin en studie.
Efter att ha gått igenom hela fältet av forskning och analyser drog de slutsatsen att det trots allt inte kan uteslutas att en storskalig avlyssning kan ske, utan att den blir upptäckt.
Tala är silver, tiga är guld.
Tills motsatsen är bevisad. Eller avlyssnad.
Läs mer:
Bevisat: Ingen hjärntumör av mobilen. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.