Dagens PS

Nästa generations batteri räcker 112 mil

Nästa generations elbilar skulle kunna ha litiummetallbatterier och gå drygt 80 till 112 mil på en laddning
Nästa generations elbilar skulle kunna ha litiummetallbatterier och gå drygt 80 till 112 mil på en laddning. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 09 feb. 2024Publicerad: 09 feb. 2024

Elbilars räckvidd skulle kunna mer än fördubblas med litiummetallbatterier, men de försämras snabbt. Forskare har nu funnit ett sätt att förbättra deras hållbarhet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nästa generations elbilar skulle kunna ha litiummetallbatterier och gå drygt 80 till 112 mil på en laddning, vilket är mycket längre än vad de litiumjonbatterier dagens elbilar har klarar av.

Flera timmars vila

Litiummetallbatterier har dock en stor nackdel, efter relativt få laddningar och urladdningar tappar de snabbt sin kapacitet, vilket inte är praktiskt i elbilar som ska hålla i flera år.

För att förbättra batteriers livslängd har forskare testat flera olika tekniker och material och nu har forskare vid Stanford University hittat en lösning.

De har upptäckt att litiummetallbatteriers livslängd kan förbättras genom att låta urladdade batterier vila i flera timmar.

“I litiummetallbatterier kan litiumkorn bli elektriskt isolerade från anoden, vilket sänker batteriets prestanda. Experiment visar att viloperioder efter batteriurladdning kan hjälpa till att lösa detta problem”, skriver Nature om studien.

Ingen extra kostnad

Studiens medförfattare Wenbo Zhang, Stanford-doktorand i materialvetenskap och teknik, berättar att de letade efter det enklaste, billigaste och snabbaste sättet att förbättra litiummetallcykelns livslängd.

“Vi upptäckte att genom att vila batteriet i urladdat tillstånd kan förlorad kapacitet återvinnas och cykellivslängden ökas. Dessa förbättringar kan realiseras bara genom att omprogrammera batterihanteringsmjukvaran, utan extra kostnad eller ändringar som behövs för utrustning, material eller produktionsflöde”, säger han i ett pressmeddelande.

ANNONS

Ger praktiska insikter

Yi Cui, professor i materialvetenskap och teknik vid School of Engineering, professor i energivetenskap och ingenjör vid Stanford Doerr School of Sustainability är studiens seniorförfattare.

Han menar att studien kan ge elbilstillverkare praktiska insikter om hur litiummetallteknik kan anpassas till verkliga körförhållanden.

“Litiummetallbatterier har varit föremål för mycket forskning. Våra resultat kan hjälpa till att vägleda framtida studier som kommer att hjälpa till att utveckla litiummetallbatterier mot omfattande kommersiell anpassning”, säger han i pressmeddelandet.

Läs mer: Ny teknik ökar räckvidden hos saltbatterier Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]