Amerikanska Nasa tar hjälp av AI för att designa delar till nästa generation rymdfarkoster, men låter dem ta hjälp av ingenjörer. ”Algoritmerna behöver ett mänskligt öga”, säger Nasa.
Nasa bygger nya rymdfarkoster med AI
Mest läst i kategorin
Amerikanska rymdfartsstyrelsen Nasa tar till programvara för AI för att hjälpa ingenjörer att designa nya rymdfarkoster, skriver Popular Science.
Byrån använder kommersiellt tillgänglig AI-mjukvara vid Nasas Goddard Space Flight Center i Maryland.
Redan använts
De har redan använts i design och konstruktion av astrofysiska ballongobservatorier, rymdvädermonitorer och rymdteleskop, såväl som Mars Sample Return-uppdraget och mer.
Innan de utvecklade strukturerna skapas, ställer en datorstödd design (CAD)-specialist först in de nya objektens “off limits” parametrar, till exempel var delarna ansluter till rymdfarkoster eller andra instrument, såväl som andra specifikationer som bultar och monteringsplaceringar, ytterligare hårdvara och elektronik.
Snabba ryck
När dessa faktorer väl har definierats, “ansluter AI-programvaran punkterna” för att skissa på en potentiell ny strukturell design, ofta inom bara två timmar eller mindre.
De färdiga produkterna får unika former som är upp till två tredjedelar lättare än deras rent mänskligt designade motsvarigheter, skriver Popsci.
“Mänskligt öga”
Men föreslagna former kräver i allmänhet en del mänsklig finjustering, påpekar Nasas Ryan McClelland.
“Algoritmerna behöver ett mänskligt öga,” konstaterar McClelland.
“Mänsklig intuition vet vad som ser rätt ut, för sig själv kan algoritmen ibland göra strukturer för tunna.”
Att optimera material och hårdvara är särskilt viktigt i Nasas rymdfartsprojekt, med tanke på varje projekts unika krav och behov.
Till skillnad från löpande band-produktion är nästan varje Nasa-del unik, så att förkorta design- och byggtider med AI-input är essentiellt.
Skapas i rymden
I kombination med andra produktionstekniker som 3D-utskrift ser forskarna framför sig en tid när delar kan konstrueras medan astronauter redan är i omloppsbana, vilket minskar kostsamma nyttolaster.
Sådana monteringsplaner kan, menar man, till och med användas under byggandet av permanenta mänskliga baser på månen och Mars.
Läs även: Nasa: ”Människor bor på månen inom åtta år”
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.