I takt med att plattformen X, tidigare Twitter, förlorar annonsintäkter lättar bolagets vd Elon Musk på tumskruvarna och släpper in politiska budskap på sajten igen.
Musk i nöd: Välkomnar åter politiska budskap
Mest läst i kategorin
Beskedet kommer sedan X förlorat hälften av sina annonsintäkter sedan Elon Musk köpte bolaget.
På sin blogg publicerar nu X, tidigare Twitter, en ny policy där man, dolt i texten, skriver att politisk annonsering åter kommer att tillåtas.
Den togs bort i oktober under 2019 när dåvarande vd Jack Dorsey förklarade att ”Vi anser att räckvidd för politiska budskap bör förtjänas, inte köpas”.
Musk behöver intäkter
Nu är det andra tider och när de andra tiderna även innehåller fakta som att X tappat hälften av sina annonsintäkter är beslutet ingen överraskning.
Att man upphäver förbudet mot politisk annonsering har dessutom flaggats för lite diskret tidigare i år.
“Annonser i USA som deltar i politisk kampanj är tillåtna och är föremål för ytterligare kvalificerings-, produkt- och inriktningsbegränsningar . . . “, står det nu på X:s sida för policy.
Senaste nytt
Tillåtet överallt?
X sade också i sitt blogginlägg att man ska skapa ett ” globalt reklamtransparenscentrum”.
Beteckningen “globalt reklamtransparenscentrum” anses också indikera att Elon Musk beslutat sälja politiska annonser även i resten av världen och inte bara i USA, skriver Fast Company.
Ifrågasätter kontroll
“Att gå tillbaka till den politiska reklambranschen är vettigt om Musk vill att plattformen ska vara inflytelserik inför valet 2024”, säger Katie Harbath, tidigare toppchef på Facebook, och tillägger:
”Frågan är nu hur bra deras insynsinsatser kommer att vara och om de verkligen kommer att ha en specifik policy för vad som är tillåtet att säga och visa i annonser”.
Läs även:
Twitters pengaflöde rasar – annonserna avtar kraftigt
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.