Googles nya musiktjänst Youtube Music har många likheter med Spotify men kan redan nu skaka om sin konkurrent med nya funktioner och bättre sökresultat, skriver Di Digital och M3.
Blir det här Spotifys död?
Mest läst i kategorin
Youtube Music innehåller, liksom modertjänsten Youtube, videor.
Men här är det musikvideor, liveframträdanden och intervjuer med artister som kompletterar musikutbudet i appen. Den finns i två varianter – en gratisversion med reklam och en premium version utan reklam.
Lyor Cohen, global chef för Youtube Music, berättar i Di Digital:
“I jämförelse är Spotify och Apple de klassiska återförsäljare där musikskaparna faktiskt inte vet vilka deras konsumenter är. Om man tittar på Snapchat och Instagram är de klassiska sociala medieplattformar. Det enda stället där skivbolag och artister kan göra allt på samma gång, tjäna pengar, få vetskap om konsumenten och interagera socialt med sin publik är på Youtube.”
Google, som äger Youtube Music, har överfört sin expertis inom sökområdet till musiktjänsten som fullkomligt krossar i att leverera resultat även när man inte kan ett artistnamn och låtnamn utan till exempel söker på låttexter, skriver både M3 och Di Digital. Gränssnittet liknar Spotifys i många delar, men en funktion som kan förenklas är hur man skapar en ny spellista. Och videofunktionen Hotlist är något osammanhängande och borde göras bättre, tycker M3 som också konstaterar att:
“Spotify har dock ett större bibliotek med officiell musik, vassare inställningsmöjligheter och mer lättsorterade spellistor” samt bättre ljudkvalitet.
KÄLLA: Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige >
KÄLLA: En dag med Youtube Music – här är våra första intryck >
LÄS ÄVEN: Spotify lockar artister – rundar skivbolagen >