Dagens PS

Tinder lanserar digital valuta – spendera mer

Tinder
Nu inför Tinder en ny valuta som ska få användarna att spendera mer tid och pengar på appen. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 15 nov. 2021Publicerad: 05 okt. 2021

Tinder lanserar en digital valuta som ska locka användarna att spendera mer tid på den populära dejtingappen. Så småningom ska valutan även uppmuntra användarna till att spendera riktiga pengar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tinder är den mest populära dejtingappen i USA, och de nya “mynten” kan senare i oktober till ett börja med förvärvas av användare i Australien  – som håller sina profiler uppdaterade och förblir aktiva på plattformen.

Köpa tillägg

Mynten kan sedan användas i jakten på den rätta partnern genom att köpa tillägg som “Super Likes” eller “Boosts”, skriver Bloomberg.

Dejtingappar är vanligtvis gratis för användares grundläggande tjänster och tjänar pengar på prenumerationer och extrafunktioner.

Tinder, har genom den nya valutan, tagit nästa steg förbi den traditionella metoden med “svep åt höger” i att para ihop personer, och det amerikanska techbolaget Match Group Inc. som äger appen vill samtidigt försöka hitta ytterligare ett sätt att tjäna pengar.

Bolagets ekonomichef Gary Swidler tror att appens användare numera är mer benägna att betala för nya upplevelser.

Viktig roll

Han lyfter fram mynten som “kommer att spela en viktig roll när Tinder-upplevelsen utvecklas, eftersom en digital valuta är användbar i samband med att ge digitala gåvor,” säger han till Bloomberg.

Gary Swidler tror att den nya valutan kommer gå särkilt bra i Asien eftersom användare där är “mindre vana vid prenumerationsprodukter”.

ANNONS

Tinder provtestade valutan på olika marknader under det andra kvartalet och såg positiva resultat, samtidigt som Match Group Inc. har sett aktien öka med fem procent hittills i år.

Läs även: Appköpen slår rekord – över 100 miljarder dollar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]