Dagens PS

Mobilen viktig när Coop satsar på självscanning

Coop självscanning
Coop satsar på mobilen när det gäller självscanning av matvaror. (Foto: Coop)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 22 sep. 2021Publicerad: 22 sep. 2021

Coop rullar ut nästa steg i självscanning. Där står kundernas mobiltelefoner i fokus.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Streckkodsavläsare eller självscanningskassor har länge varit en vanlig syn i matvarubutikerna.

I fjol började kedjorna även snegla mot lösningar där kunden använder mobilen.

Coop leder

Coop har kommit längst i det arbetet och kedjan hävdar att fler funktioner kan läggas till, till exempel information om innehållet i varorna.

”Om man scannar en vara kan man direkt få se om den innehåller ett ämne som du inte vill ha i din mat”, säger Amer Mohammed, ansvarig för digitala tjänster på Coop, till Di.

Nästa steg är nu att kunna använda självscanning hemma.

”För plattformen spelar det egentligen ingen roll om du är hemma i ditt kök eller i en butik, streckkoden är densamma”, fortsätter Amer Mohammed.

Skillnaden blir två olika varukorgar – en fysisk och en digital.

Konkurrenternas varor

ANNONS

Coop vill även att kunderna ska kunna läsa av streck­koderna på konkurrenternas egna märkesvaror, för att sedan jämföra dem med eventuella ersättningsvaror från Coop.

H&M har redan ett liknande system – där konsumenten genom appen kan ta bilder på plagg och sedan få förslag på liknande produkter hos klädjätten.

För Amer Mohammeds del får han dock inspiration och idéer från en rad olika håll.

”Jag läser aldrig bara på om min egen bransch, utan läser på om andra branscher. Det kan vara allt från biod­ling till hästuppfödning eller hur man bygger bilfabriker.”

Läs även: Hackerattacken mot Coop – brister i förberedelse

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]