Dagens PS

Kundstorm mot mobiloperatör – höjda priser utan varning

Snuvad på löften om fast pris för alltid. (Foto: Getty Images)
Snuvad på löften om fast pris för alltid. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 juli 2024Publicerad: 25 juli 2024

Arga T-Mobile-kunder har dragit företaget inför rätta för att ha höjt priserna på planer som lovades vara fasta för resten av livet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“T-Mobile lovade att priserna på vissa planer skulle vara livstids garanterade. Med det löftet gick kärandena och gruppmedlemmarna med på dessa planer,” står det i klagomålet inlämnat i New Jersey. “Men i maj 2024 höjde T-Mobile ensidigt priserna och bytte kunderna till dyrare planer utan att fråga.”

Klagomålet, som lämnades in den 12 juli enligt Ars Technica, har fyra namngivna käranden från New Jersey, Georgia, Nevada och Pennsylvania. De representerar alla amerikaner som tecknade en plan med livstidsprisgaranti men sedan fick priset höjt utan samtycke.

De kräver återbetalning av alla pengar som operatören tagit, plus ränta, skadestånd och ett stopp för fler orättvisa handlingar.

T-Mobile ljög, helt enkelt

Stämningen säger att operatören lovade att aldrig ändra priserna för T-Mobile One-planerna. Men det fanns en hake – T-Mobile sa att de bara skulle betala din sista månads faktura om du avslutade efter en prishöjning.

Skulle spara pengar, blev blåsta av mobiloperatören. (Foto: Getty Images)
Skulle spara pengar, blev blåsta av mobiloperatören. (Foto: Getty Images)

Många kunder såg löftet om livstidsprisgaranti och registrerade sig, ovetande om haken.

Efter prishöjningarna kontaktade flera kunder Ars för att uttrycka sitt missnöje. En kund sa att han avslutade och försökte få sin sista månads faktura täckt, men T-Mobile vägrade. FCC fick cirka 1 600 klagomål om prishöjningarna i slutet av juni.

ANNONS

Senaste nytt

Några av de drabbade

ANNONS

Den första käranden är Christopher Oddo från New Jersey, som tecknade sin plan 2017. Han har tre nummer, så prishöjningen på 54 kronor per linje ökade hans månatliga faktura med 162 kronor.

Liksom många andra lämnade Oddo in ett klagomål till FCC och fick T-Mobiles standardrespons att Un-contract aldrig var en orubblig garanti.

En annan kärande är Harry Hyaduck, Sr. från Georgia, som bytte till T-Mobile efter att ha sett en TV-reklam om en plan som aldrig skulle höjas i pris. Hans Magenta Military-plan steg från 1000 till 1200 kronor.

Kunderna fick ingen information

Stämningen säger att T-Mobiles obligatoriska skiljeklausul inte bör gälla eftersom ingen av de föreslagna klassrepresentanterna fick en kopia av T-Mobiles villkor. De fyra kärandena avsade sig skiljeklausulen innan de inlämnade stämningen.

Meta AI revolutionerar selfies – även dina

Meta AI, Metas AI-assistent för Facebook, Instagram, Messenger och webben, kan nu tala fler språk och skapa stiliserade selfies. Från och med idag kan

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS