Dagens PS

Kapningsvåg mot storbank – kunder får ingen hjälp

Bedragarna ber helt sonika den uppringde att logga in via sitt mobila bank-id. (Foto: TT)
Bedragarna ber helt sonika den uppringde att logga in via sitt mobila bank-id. (Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 31 okt. 2017Publicerad: 31 okt. 2017

”De som drabbas har ingen rätt till ersättning – eftersom man själv släpper in tjuven.”

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver TT som rapporterar om en våg av nya kapningsförsök mot storbanken Nordea och deras kunder. Enligt uppgifter ringer bedragarna, som säger sig komma från banken, upp personer och ber dessa signera något med sitt bank-id. Några klick senare har bluffarna loggat in i mobilbanken under användarens namn.

Nordea varnar nu i den egna appen där man uppmanar sina kunder att be om att själva få ringa upp banken, om någon skulle påstå sig ringa därifrån.

ANNONS

”I fredags var det tillräckligt många fall för att vi skulle gå ut och varna våra kunder”, säger Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea, till TT och påpekar att drabbade kunder inte kan få någon ersättning då de själva öppnat dörren för skojarna.

Janina Pfalzer, som konstaterar att flera storbanker har drabbats, understryker vikten av att aldrig släppa in någon utomstående via bank-id.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Prisvärda hälsotester via blodprov

Prisvärda hälsotester via blodprov i samarbete med Karolinska Universitetslaboratoriet, Unilabs och SYNLAB. Fram till 26 mars 10% rabatt på valfri hälsokontroll (ej årliga, Sthlm3 & samarbeten). Använd rabattkoden "hälsa" i kassan vid beställning.

Beställ här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Larry Fink om världens kapital
Spela klippet
Makro

Larry Fink: “Dela vinsterna – annars brakar kapitalismen ihop”

20 apr. 2025
Bråse startar ny fond
Spela klippet
Börs & Finans

Richard Bråses fond drog igång mitt i tullkaoset

19 apr. 2025
ANNONS
ANNONS