Filip Tröger, 28, fick en uppenbarelse och satsade allt. “Vi valde att slopa allt annat.”
Han ökade resultatet 50 gånger om
Mest läst i kategorin
I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.
Vem är du?
“Jag heter Filip Tröger, är 28 år och kommer från Falun i Dalarna. Efter att ha jobbat som eventsäljare under en tid startade jag 2010 mitt första företag där vi utvecklade en app i vilken man skulle få erbjudanden, tips och råd på hur man kunde spara pengar på att vara mer miljövänlig. Men i och med att både jag och min kollega var unga och naiva samt gjorde i princip alla misstag man kan tänka sig, gjorde det att vi aldrig lyckades lansera tjänsten. Men resan var väldigt lärorik och med den erfarenheten har jag sedan startat ytterligare fyra bolag, varav Flarie är det senaste och det jag arbetar med i dag.”
Berätta om företaget
“Jag träffade mina två medgrundare Kim och Niclas genom att vi alla investerade i en startup och valde våren 2013 att kliva vidare för att grunda bolaget Flarie. Efter att ha arbetat med kundklubbsplattformen i 2,5 år styrde vi i november 2015 om plattformen till att bli en social spelplattform i vilken vi tillåter varumärken att göra brandade spelkampanjer. Plattformen innehåller i dagsläget 30 olika spel som alla är byggda på ett dynamiskt sätt, vilket gör att vi enkelt kan byta ut och anpassa designen efter varumärken. Appen lanserades på den svenska markanden i mars 2016 och har idag över 130 000 registrerade användare.”
Hur fick du idén?
“Idén bakom spelplattformen Flarie är något som växt fram över en tid. Från början utvecklade vi en kundklubbsapp där konsumenter kunde samla företag de gillade och sedan filtrera vilken typ av information de ville ta emot, på ett helt annat sätt än man kan göra i sin e-post. Efter att ha jobbat med stora kunder som Ur & Penn utvärderade vi allt innehåll vi hade haft i plattformen och såg då att de tävlingar, quizar och enkla spel vi hade gjort hade skapat över 50 gånger högre engagemang än innehåll som erbjudanden och nyheter. Med detta som utgångspunkt valde vi att slopa allt annat för att enbart fokusera på spel och tävlingar.“
Vad blir nästa steg?
“Under 2016 har Flarie endast funnits tillgänglig på den svenska marknaden. Efter att nu ha utvärderat och utvecklat företaget under ett år sedan lanseringen kommer vi inom kort att öppna upp för att kunna ladda ner appen var som helst, och i samband med det även påbörja expansionen till fler marknader.“
Finansiering – vad bör man tänka på?
“Vi har en blandning av egen finansiering, lån, bidrag och VC (venture capital). Olika typer av finansiering kan passa olika typer av bolag, men min åsikt är att det absolut viktigaste är att man väljer att arbeta med rätt personer.”
Var ser du dig själv/företaget om fem år?
“Om fem år ser jag mig fortsättningsvis ha en ledande roll i Flarie som vid den punkten är en global social spelplattform med användare i stora delar av världen.”
Bästa entreprenörstips?
“Stanna ofta upp för att utvärdera om du är på rätt väg.”
Värsta fallgropen?
“Det är väldigt lätt att fastna i sin egen bubbla och jobba vidare under en lång tid med något som inte fungerar. Med det sagt krävs självklart en enorm ihärdighet för att få ut de flesta nya tjänster eller produkter på marknaden, men det är väldigt viktigt att försöka behålla en objektiv syn på det man gör för att kunna utvärdera och göra rätt val.”
Vem borde bli nästa “Veckans entreprenör” – och varför?
“Joakim Sjöblom, en av grundarna bakom ”Mina tjäster”. Han är en driven person som är i startgroparna av en väldigt intressant resa. De har även precis fått en investering av Swedbank, som även kommer att implementera deras tjänst i deras app och på webben.”
Namn: Filip Tröger
Yrke: Vd och medgrundare, Flarie AB.
Ålder: 28
Bor: Stockholm.
Gör helst på fritiden: Är ute i naturen, spelar musik samt umgås med vänner.
Gör helst inte: Ogillar få saker men hatar att fastna i situationer där man tvingas spenedera tid på ointressanta saker.
Följ Filip Tröger och Flarie på:
LÄS OM TIDIGARE “VECKANS ENTREPRENÖRER”:
Nobbade riskkapital – nu står kunder på rad >
Beroende av tekniken: ”Det bor en geek i mig” >
Mediterade med munkar – blev konstnärernas frälsare >
Reamat på nätet räddar miljön >
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.