Fraktkrisen och problemen i leveranskedjorna slår mot telekomindustrin och drabbar i slutändan telekomkunder i Sverige, enligt en EY-rapport.
EY: Så drabbar fraktkrisen telekomkunder i Sverige
Mest läst i kategorin
Rådgivnings- och revisionsföretaget Ernst & Young, EY, listar tio problem som bedöms vara de största riskerna mot den globala telekombranschen.
Kartläggningen görs varje år och fortfarande är täckningen och robusthet i nätverken den största utmaningen för telekomindustrin internationellt.
För telekomaktörerna i Sverige ser riskerna lite annorlunda ut, även om flera av riskerna och problemen på listan globalt är överförbara även på den svenska telekommarknaden, enligt Anastasia Ribbing Kristoffers, director tech media och telekom på EY Sverige.
Men hon lyfter främst problemen inom leveranskedjorna och fraktkrisen som de största utmaningarna för telekombranschen med sina kunder i Sverige.
Halvledarbristen som världen nu tampas med driver upp priserna.
“Nu ser vi även att vissa leveranskedjor har nya utmaningar baserat på problem med containertransporter i världen, och fraktpriserna har gått upp kraftigt på sistone. Detta kommer i slutändan att drabba konsumenterna, som redan har fått se exempelvis produktlanseringar skjutas upp”, säger Anastasia Ribbing Kristoffers i ett pressmeddelande.
Även långbänken med utdelningen av 5G-frekvenser i Sverige utgör en potentiell risk, anser hon.
Jämfört med de ledande nationerna ligger Norden i allmänhet, och Sverige i synnerhet, långt efter vilket Dagens PS nyligen uppmärksammade med betoning på Sverige i en artikel.
Det globala genomsnittet ligger på en fyraprocentig penetration, men vissa länder har uppemot 20 procent och där uppges Sverige ha en bit kvar.
Här är riskerna i den globala telekombranschen enligt rapporten “Top 10 risks in telecommunications 2021”:
1. Täckning och robusthet i nätverken
2. Cybersäkerhet, sekretess och tillit
3. Förnyade arbetssätt och kompetenser
4. Problem med leverantörskedjor
5. Utmaningar inom hållbarhet
6. Svårigheter med att skala upp interna digitala initiativ
7. Ineffektiva samarbeten
8. Maximera värdet av infrastrukturen
9. Utnyttjandet av nya affärsmodeller
10. Det regulatoriska landskapet
Källa: EY
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.