Dagens PS

Missnöje över Telia – drunknar i klagomål

missnöje Telia
Det är ett brett missnöje bland Telias kunder – anmälningarna har ökat med 200 procent på fem år. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 22 nov. 2021Publicerad: 13 juli 2021

Det är ett brett missnöje bland kunderna hos Telia, som drunknar i klagomål – anmälningarna har ökat med 200 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På fem år har anmälningarna till Konsumentverket mot Telia ökat med 200 procent, skriver DN och uppger att det finns ett brett missnöje bland kunderna.

“Vi tar situationen på högsta allvar”, säger Henrik Lönnevi, chef för Telias konsumenttjänster, till tidningen.

Telefonabonnemang som inte håller måttet, diffusa avtal och vilseledande marknadsföring retar kunderna som därför väder sig till Konsumentverket i hopp om att få hjälp mot den denstatligt ägda telekomjätten.

Telia svarta fåret i branschen

Telia sticker ut med avsevärt många fler anmälningar än konkurrenterna. Mellan 2016 och 2020 anmäldes Telia till Konsumentverket 1 360 gånger, medan tvåan på listan Telenor hade endast 685 anmälningar under perioden.

Telia 200-procentiga ökning av anmälningar kan kan också, skriver DN, ställas i relation till den totala anmälningsökningen till Konsumentverket under femårsperioden, den låg på 122 procent.

Telia parkerar i botten bland telekombolagen på listan över kundupplevelse.

“Det är givetvis inte något som vi är nöjda med, och jag förväntar mig att se en snabb förbättring här”, säger Henrik Lönnevi på Telia till DN om detta faktum och konstaterar att det finns många områden telekombjässen kan förbättra sig på.

Telia är den i särklass största telekomaktören i Sverige med 34,6 procent av marknaden för mobilabonnemang, enligt Post- och telestyrelsen, som DN hänvisar till.

ANNONS

Läs mer här.

Läs mer: Förändringar inom Telia – chefer lämnar telekombolaget

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]