I en tid då nätbedrägerier och deepfakes avlöser varandra har maktlöshet blivit vardagsmat. Så finns det förstås de som vägrar acceptera teknikens angrepp och ställer den till svars.
Miljardären har fått nog – stämmer techjätten
Mest läst i kategorin
Att ta tjuren vid hornen är ett rart gammalt uttryck när det kommer till problemlösning och konflikt.
Om än med distinktionen att det kan vara svårt att tillämpa i modern tid. Tar vi till exempel tekniska avarter som deepfakes eller “deep machine learning and fakes”, som de egentligen heter, kan den där tjurens horn vara knepiga att ringa in.
För vem är det egentligen du ska ställa till svars? Tekniken som skapat bilden, eller plattformen som sprider den?
Ställer Meta till svars
Frågar du en den polske miljardären och företagsledaren Rafal Brzoska, hade svaret blivit det senare.
I likhet med en rad andra personer i offentlighetens ljus har han och hans familj återkommande utsatts för falska bilder och bedrägliga annonser som spridits via sociala nätverksappar. Däribland Meta.
Nu har Brzoska fått nog och ställer Meta till svars, skriver Fortune.
En tröstlös uppgift? Både ja och nej.
Överväger rättsliga åtgärder
Under förra veckan vann miljardären nämligen ett föreläggande som under tre månader förbjuder Meta att publicera falska annonser med honom och hans fru, även hon en lokal kändis i Polen.
Nu är förhoppningen att Irlands dataskyddskommission, som övervakar Facebooks europeiska huvudkontor i Dublin, ska göra detsamma. Brzoska överväger också rättsliga åtgärder.
Detta då föreläggandet mot Meta inte hindrat nya bilder från att dyka upp online, vilket dessvärre är mer regel än undantag när det gäller deepfakes.
Tekniken släpar efter
Ett annat problem är att tekniken som ska upptäcka de falska bilderna släpar efter. Allt medan AI-genererade bilder växer sig starkare.
Därav den där maktlösheten som stora delar av kändiseliten, ja till och med Påven tvingats anamma.
Brzoska låter sig dock inte avskräckas. Tvärtom.
“Det kommer att bli en lång kamp, och jag vill ta reda på hur stora intäkter som genereras från annonser som använder deepfakes i bedrägliga syften”, säger han enligt Fortune.
En talesperson på Meta säger i sin tur att de tar bort falskt innehåll när det upptäcks, och att de utvärderar den polska myndighetens beslut.
Fortsättning följer.
Deepfake, deep machine learning and fake, avser en bild, en film eller ett ljudklipp som manipulerats med hjälp av avancerad AI-teknik på ett sätt så att slutprodukten framstår som autentisk.
Källa: Dagens PS
Läs mer:
Chocken: Utsattes för deepfake – av Sam Altman. Dagens PS
Buffel och båg: Här är årets värsta konsumentbedrägerier. Dagens PS
ANNONS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.