Dagens PS

Microsofts vd kontaktade Delta – blev ignorerad

Microsoft, Delta, Crowdstrike
Microsofts vd försökte nå Delta – men fick nobben (Foto: Ted S. Warren/AP/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 07 aug. 2024Publicerad: 07 aug. 2024

En it-kris som kostade Delta Air Lines miljoner har lett till en offentlig ordstrid mellan Delta, Microsoft och CrowdStrike. Men vad hände egentligen när Nadella försökte nå Bastian?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Delta har haft det riktigt knivigt den senaste tiden. 

Förra månadens it-haveri, som ledde till att mängder av flygbolag världen över fick ställa in sina flyg, påverkade Delta i veckor efteråt.

Haveriet ska enligt Delta ha kostat dem 500 miljoner dollar – en förlust som Delta anklagar Microsoft och CrowdStrike för. 

Microsoft ger dock inte vika utan kontrar med kraft. 

Microsoft: “Ogrundade och skadliga anklagelser”

När Delta Air Lines förra månaden drabbades av det massiva it-haveriet, pekade flygbolaget snabbt finger mot techjättarna Microsoft och CrowdStrike. 

De har öppet anklagat Microsoft för det stora vinsttappet – något Microsoft menar är felaktigt. Microsoft pekar bland annat på att andra flygbolag kunde återställa sina system mycket snabbare, och menar att Deltas centrala it-system troligtvis sköts av andra teknikföretag och inte av Microsoft Windows. 

Satya Nadella, Microsofts vd, ska enligt Fortune dessutom försökt nå Deltas vd Ed Bastian under krisen för att erbjuda en hjälpande hand, men fick aldrig något svar. 

Enligt Microsofts advokat Mark Cheffo är Deltas anklagelser både felaktiga och skadliga för företagets rykte.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Konflikten eskalerar 

Konflikten mellan techjättarna och Delta har snabbt eskalerat. 

Cheffo skrev i ett brev till Delta att flygbolagets uttalanden är “inkompletta, falska, vilseledande och skadliga för Microsoft och dess rykte”. 

Han ifrågasatte också varför Delta inte accepterade Microsofts erbjudande om hjälp under avbrottet.

Delta svarade med att trycka på sina omfattande investeringar i it-infrastruktur, och att de har haft “miljarder dollar i it-kapitalutgifter” sedan 2016 och ytterligare miljarder i årliga it-kostnader. Flygbolaget hävdar att de har en lång historia av att investera i pålitlig service.

Även CrowdStrike, som också pekats ut av Delta, bestrider anklagelserna och menar att deras erbjudande om hjälp också avvisades. 

Läs också:

Historisk dom slår hårt mot Google. Dagens PS

Efter kraschen: CrowdStrike kompenserar – med snabbmat. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS