Den amerikanska startupen Hermeus skapar ett supersoniskt flygplan som ska flyga i mach 5 eller fem gånger ljudets hastighet. En resa mellan London och New York kommer då ta 90 minuter.
Mach 5 – London till New York på 90 minuter
Mest läst i kategorin
Det har gått ett par årtionden sedan Concorde-planerna skrotades. Nu är dock intresset för supersoniska resor igång igen och flera supersnabba flygplan är under utveckling.
Fem gånger ljudets hastighet
Ett företag som arbetar med utvecklingen är amerikanska Hermeus som vill tillverka passagerarplan som ska nå upp i mach 5 – fem gånger ljudets hastighet eller 6 174 kilometer i timmen.
Målet är att ha färdiga flygplan fram till 2029, men de kommer vara betydligt mindre än konventionella flygplan.
Flygbiljetterna kommer dock vara riktade mot business- och första klass, så alla som trodde att de kunde flyga billigt med de nya farkosterna får tänka om.
“Vi förväntar oss att det ska vara lönsamt till dagens business class-priser” säger Hermeus vd AJ Piplica, till CNN.
Samtidigt vet han inte vad priserna kommer landa på “innan det finns en produkt där ute och du har de verkliga kostnaderna”.
Ett annat frågetecken är vilka bränslen bolaget ska fokusera på – i en tid av hållbarhetstänk – och eftersom flygplanen drar mycket mer bränsle än konventionella flygplan.
Inga höga förväntningar
Eftersom det har funnit många liknande projekt tidigare så ska man ta även detta med en nypa salt menar Richard Aboulafia, flyganalytiker på Teal Group.
“Det verkar alltid svårt att få till det på slutet. Om de på ett magiskt sätt kan skapa en hypersonisk resa i slutet av 2030-talet samtidigt som biljettpriset ligger i affärsklassintervallet, ja, då det kommer det bli framgångsrikt”, säger han och klargör:
“Men oddsen för att detta händer är någonstans kring en procent.”
Läs även: United Airlines beställer superplan som kan flyga mach 1,7
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.