Det franska aeronautiska bolaget Flying Whales hoppas att deras luftskepp som dels drivs med el, dels med helium, ska förändra hållbara transporter.
Luftskepp kan bli en hållbar logistiklösning
Mest läst i kategorin
I över 150 år har tekniken för luftskepp funnits, den blev populär i början av 1900-talet och transporterade då både passagerare och last, det skriver CNN.
Intresset för luftskepp ökar
Flying Whales kommunikationschef, Romain Schlack, säger att deras luftskepp kan hjälpa till att lösa problemet med hur man transporterar gods till platser som saknar infrastruktur.
“Vi kommer att lägga till nya möjligheter till global logistik, samtidigt som vi övervinner hinder och problem på marken”, säger han till CNN.
Nu, nästan 90 år efter luftskeppens guldålder, som tog slut mär luftskeppet Hindenburg brast och fattade eld 1937, har intresset för transporter som är lättare än flyg återupplivats.
Hållbar logistiklösning
Luftskepp har låga koldioxidutsläpp och inga krav på dyr markinfrastruktur som vägar och flygplatser då de kan lastas och lossas medan de är i luften, det gör att de kan bli en hållbar logistiklösning.
Flying Whales utvecklar ett 200 meter långt luftskepp som ska lyftas med hjälp av 14 celler med heliumgas och drivas av ett hybridelektriskt system som drivs med hållbart flygbränsle.
Luftskeppen kommer kunna transportera en last på upp till 60 ton och behöver minst två besättningsmedlemmar. De har designats för att frakta skrymmande föremål som bladen till vindkraftverk och byggmaterial.
De kan även transportera livsmedel eller hjälp efter naturkatastrofer när transportinfrastrukturen är otillgänglig.
Väte eller helium
Flying Whales hävdar att deras luftskepp är bättre än helikoptrar för fjärrgodsleveranser och att deras luftskepp släpper ut mindre koldioxid och lämnar vildmarken och landsbygden orörd.
Det finns även andra företag, förutom Flying Whales, som försöker återuppliva luftskeppen, exempelvis LTA Research.
En nyckelfråga för luftskeppstillverkarna är om de ska använda väte eller helium. Väte är billigt och har mer lyftkraft, men det är väldigt brandfarligt.
Därför använder de flesta, liksom både flying Whales och LTA, helium, som inte är brandfarligt men dyrare än väte och har mindre lyftkraft, dessutom kan tillgången på helium ta slut.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Nya semesterstilen – flyga med löuftskepp?
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.