Valet är avgjort. Republikanerna jublar. I bakvattnet av Donald Trumps triumf kvarstår dock frågan kring all den desinformation som florerat på sociala medier under den amerikanska valrörelsen, och vem som bär ansvaret. Kunde techjättarna gjort mer?
Kritiken mot techjättarnas desinformation: ”Det är för sent”
Mest läst i kategorin
“Det är för sent.”
Så sammanfattade Imran Ahmed, på Center for Countering Digital Hate, på valdagen (tisdagen) de sociala medieföretagens beredskap och insatsvilja för att skydda valrelaterad information.
Eller kanske snarare bristen därav, vilket enligt honom gjort sociala plattformar till en plats för falska narrativ.
Det innebär rent krasst att de åtgärder som vidtagits på senare tid för att skydda väljarna, inte kunnat dämpa flera års konstant spridning av desinformation, skriver CNN.
Tillfälliga annonsstopp
De syftar då på de tillfälliga stopp som Facebook, Instagram, Google och YouTube införde, genom att bromsa politiskt innehåll på sina plattformar, för att på så vis motverka viral desinformation kring valet – inklusive ogrundade påståenden om röstfusk och manipulation av röstmaskiner.
Meta, som äger Facebook och Instagram, införde ett förbud mot nya politiska annonser om amerikanska sociala frågor och politik.
Google valde i sin tur att pausa annonser fram till dess att vallokalerna stängt, för att nämna några exempel.
Alla utom Musk
Undantaget är TikTok som sedan 2019 inte tillåter politiska annonser alls.
Och så Elon Musks X, som gick mot strömmen och återinförde politiskt innehåll under valspurten. Så har Musk heller inte gjort någon hemlighet av sin lojalitet för Trump.
Trots försök från övriga teknikplattformar att bromsa flödet av vilseledande information under valet, anser alltså fler experter, likt Imran Ahmed, att insatsen varit för klen – och kommit för sent.
Fritt fram för konspirationsteorier
Skälet till det, är det ovan nämnda, att internet redan är mättat av falska påståenden.
I tillägg till det har sociala medieföretag skurit ned på sina säkerhetsteam och mildrat sina policys för ryktesspridning. Något som stod klart redan i fjol då de beslöt sig för att inte längre ta bort falska påståenden om att valet 2020 var riggat.
Ett ställningstagande som fått konsekvenser och kallats “the backslide” eller “bakgången” av vissa, sedan det lett till att ett ökat antal konspirationsteorier fått fäste, bland annat efter mordförsöket på Donald Trump, skriver CNN.
Huruvida detta påverkat valutgången lär det fortsatt spekuleras i. Segertalet har icke desto mindre ljudit.
Marknaden skakar, och de sociala plattformarna går varma. Igen.
Läs mer:
Trumps seger skakar marknaden – kronan försvagas. Realtid
Därför borde Donald Trump ge upp golfen. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.