Google har länge dominerat sökmarknaden, men med AI-teknologier som ChatGPT och Perplexity.ai väcks frågan: Kan AI snart ersätta traditionell sökning?
Kommer Google att gå i graven när AI tar över sökningarna?
Mest läst i kategorin
Miljarder människor har använt Googles sökfunktion för att hitta svar på allt från hur man behandlar fotsvamp till praktiska frågor som “Hur mycket får jag i elstöd?”.
Vilket var en av de mest populära sökningarna på Google 2023, enligt Aftonbladet.
Men i takt med att AI-teknologier som ChatGPT och andra generativa AI-verktyg utvecklas, ställs frågan om det traditionella sättet att söka på internet är på väg att förändras för alltid.
Enligt The Atlantic kan denna utveckling komma att omdefiniera hur vi söker information på internet.
Snabbare upplevelse
Med en sökning genom ChatGPT får användare direkt sammanfattande svar, istället för att sortera genom en lista av länkar, vilket erbjuder en snabbare och mer effektiv upplevelse.
AI-Tekniken tolkar frågor, information och ger svar på ett sätt som känns naturligt.
Detta gör att man slipper dyka djupt i olika källor.
Samtidigt missar vi genom att söka på Google efter svar, möjligen ett brett spektrum av nyhetsanalyser och en mer detaljerad förståelse.
Detta eftersom Google leder oss som läsare genom länkar som kräver att vi läser och reflekterar för att helheten.
Trots detta har Google också börja integrera AI-drivna funktioner i sin sökupplevelse.
De erbjuder dock fortfarande länkar till externa källor för vidare läsning.
Denna balans mellan att ge ett snabbt svar och att leda användare till ytterligare resurser, är en av de skillnader som skiljer traditionell sökning från den AI-drivna upplevelsen.
Senaste nytt
AI i olika sökverktyg
AI:s inverkan på sökning sträcker sig dock inte bara till konsumenters vanor – även företag anpassar sig till den nya tekniken.
Ett exempel är Systembolaget, som nyligen lanserade ett nytt sökverktyg för att förbättra kundupplevelsen i sin app.
I kvartalsrapporten skriver de:
“I det digitala kundmötet har vi utvecklat tjänsten “Min smakprofil”, en tjänst som hjälper kunderna att orientera sig i produkter med liknande smaker. Vi förbättrar också sökupplevelsen i appen med hjälp av generativ AI”.
Framtiden för sökning verkar utan tvekan vara här, och den ser ut att bli både snabbare och mer sammanfattad.
Läs även: AI ska rädda Systembolaget. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.