Dagens PS

"Klimatsmart betong" inte ok reklambudskap

riksbyggen
Riksbyggens påstående är vilseledande enligt Reklamombudsmannen. (Foto: Youtube)
Marc Malmaeus
Marc Malmaeus
Uppdaterad: 29 juni 2020Publicerad: 29 juni 2020

Byggbolaget Riksbyggen blir fällda av Reklamombudsmannen (RO) för sitt påstående att de bygger med “klimatsmart betong”. RO bedömer att beskrivningen är “vag och ospecifik” och klassar reklamfilmen som vilseledande. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I reklamfilmen som har budskapet “Välkommen till hållbarheten” framförs påståendet att företaget bygger med “klimatsmart betong och sätter solceller på våra tak”. Personen som anmälde företaget till Reklamombudsmannen anser att det är felaktigt att påstå att betong som material är miljövänligt. Det skriver Resume.

“Svårt för konsument att värdera”

Riksbyggen skriver i sitt svar till RO att företaget vill framföra att de bidrar i omställningen till ett mer hållbart samhälle.

RO anser att påståendet är “vagt och ospecifikt” och att det är svårt för genomsnittskonsumenten att värdera ur ett hållbarhetsperspektiv.

Därmed är reklamfilmen enligt RO vilseledande och strider mot två artiklar i RO:s samarbetspartners stadgar.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]