Brist på råvaror har slagit dubbelt mot elbilsbranschen på senaste tiden. Både litium, kobolt och nickel skjuter i höjden och gör elbilarna dyrare. Men kinesiska tillverkare är mer oroade över en av metallerna.
Kina: Störst brist på litium – inte nickel
Mest läst i kategorin
Ryssland står för en stor del av världens export av nickel, en metall som behövs i de vanliga litiumjonbatteriernas katod. Därför kan sanktionerna mot Ryssland slå mot en spirande batteriindustri. I förlängningen påverkar det också elbilstillverkningen.
Att det har varit oroligt på marknaden är tydligt. Nickelpriset har stigit med 250 procent på kort tid, men också svängt upp och ned.
Men i Kina, världens största elbilsmarknad, är man ännu mer orolig för tillgången på litium, skriver Bloomberg.
Regeringen där kallade till sig näringslivsrepresentanter förra månaden för att samla in idéer om hur man kan stävja en pågående brist. Det är enligt Bloomberg en ovanlig åtgärd när det gäller just elbilsbranschen.
Brist på litium skakar om
Litiumkarbonat har gått upp med 472 procent i pris i landet mellan förra juni och mars i år.
Enligt uppgifter till Benchmark Mineral Intelligence har priset globalt gått upp med 490 procent. Delvis beror det på flaskhalsar i ekonomin och ökad efterfrågan.
Det har smittat av sig på kinesiska elbilar, som nu kostar mellan 10 000 och 20 000 yuan mer än förra månaden.
Efterfrågan på litium beräknas femfaldigas vid slutet av decenniet, enligt Bloomberg. Minst 19 miljarder i investeringar kommer att behövas till 2030.
Litium är ett mineral som lättast finns tillgängligt i Sydamerika och delar av Asien, men många länder har nu börjat prospektera efter egna fyndigheter av metallen, bland annat Australien och Kina.
Läs också:
Brist på nickel ny utmaning för biltillverkare ´
Stora mängder litium hittat vid Mount Everest
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.