Stora störningar i logistikflödena väntar i världens hamnar. Kinas tuffa coronarestriktioner riskerar att utlösa ytterligare en våg av sommarkaos i logistiken mellan Asien, USA och Europa.
Kina orsakar flaskhalsar i den globala logistiken
Mest läst i kategorin
Pekings nolltolerans inför en eskalerande spridning av Covid-19 innebär att pandemins är tillbaka där den en gång började. Infrastrukturproblem i kinesiska hamnar i kombination med Ukrainakriget hotar att bromsa återhämtningstakten som redan är hårt drabbad av inflationstryck och tillväxt i motvind. Även om viruset tyglas, kommer störningarna att spridas globalt och sträcka sig över året när lastfartyg som tvingats stå still återgår i trafik.
Containers samlas på hög
Enligt Bloomberg står Kina för cirka 12 procent av den globala handeln och restriktionerna har gjort logistikkedjorna trögare, vilket gjort att allt fler containers samlas i bland annat Antwerpens hamn, Europas näst största hamn. På kort sikt kommer ansamlingarna av containers att medföra kostnader på drygt 22 biljoner dollar för den globala varuhandeln, som sjönk 2020 och återhämtade sig förra året. På längre sikt ritar ett sådant kaos om kartan för en global ekonomi som länkas samman av gränsöverskridande handel.
Kan rita om kartan för global handel
Enligt Lorenzo Berho, vd på Vesta, en mexikansk utvecklare av industriella fastigheter, accelererar den här utvecklingen behovet av att utveckla mer regionala logistikkedjor. Det minskar exponeringen mot Asien och kan i förlängningen rita om kartan för hela den globala handeln.
Det här skiftet beror till stor del på om pandemin har övertygat konsumenter att acceptera högre priser för produkter som tillverkas närmare hemmet.
Bakslag i globala logistiken
Ekonomer vid Goldman Sachs sa i förra veckan att bakslagen i de globala logistiken ”har varit något värre än vi förväntat oss, och vi har justerat våra tillväxt- och inflationsprognoser något under de senaste veckorna.” När flaskhalsarna i Asien börjar lösas kommer det sannolikt att medföra en flod av containrar precis när den säsongsbetonade importen tar fart.”
Läs även: Experter fruktar värsta flaskhalsarna hittills