Drönartillverkaren Katla Aero ska testflyga elektriska flygfarkoster som kan transportera människor och flygas på distans.
Katla Aero utvecklar fjärrstyrt flyg för passagerare
Mest läst i kategorin
Det svenska bolaget Katla Aero grundades 2019 och har utvecklat en prototyp av en eldriven vertikalstartande drönare som använder en kombination av helikopterns och flygplanets bästa egenskaper, det skriver Ny Teknik.
Bolaget har utvecklat två modeller, en som tar 10 kilo och flyger 20 mil på en laddning och en som tar 200 kilo, eller två passagerare, och flyger 40 mil på en laddning. Den senare, Katla 7, finns ännu inte utan blir verklig först 2026, men den mindre varianten, Katla 3, finns redan som prototyp och testflygs regelbundet.
Användas för transporter
Gustav Borgefalk, en av Katla Aeros grundare, berättar för Ny Teknik att Katla 3 startar, flyger och landar helt automatiskt med en pilot som övervakar och kan ta över och styra manuellt om det behövs. Den testflygs också på avstånd, där piloten inte ser den.
Transportstyrelsen behöver veta att drönaren kan flygas säkert och för att kunna få avancerade tillstånd behöver tekniken utvecklas så att den når de säkerhetsnivåer som krävs. Enligt Gustav Borgefalk skulle tillstånd att flyga utom synhåll öppna upp för många viktiga användningsområden, exempelvis inom transport, det skriver Ny Teknik.
Samarbetar med OK Västerbotten
Katla Aero har inlett ett samarbete med OK Västerbotten för att öka servicenivån i inlandet, det skriver Katla Aero.
“Vi undersöker just nu vilka tjänster vi ska kunna erbjuda till de som bor i glesbygd. Det kan handla om varu- och paketleveranser, inspektionsflygningar och i framtiden även lufttaxi”, säger David Persson, affärsutvecklare på OK Västerbotten, på Katla Aeros webb.
Öka servicenivån i glesbygd
OK Västerbotten har flera bensinstationer i inlandet där det inte går att ladda en elbil. I samarbetet med Katla Aero tas nu ett steg mot elektrifiering och i en förstudie ska man ta reda på hur elektriska drönare kan öka servicenivån för dem som bor i glesbygd.
“Drönarna skulle till exempel kunna transportera läkemedel, varor och paket till människor som bor långt från ett tätbebyggt område. De skulle kunna användas för inspektioner av skog och jordbruksmark och i framtiden även till persontransporter, så kallad lufttaxi, säger David Persson på Katla Aeros webb.
Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.