Som Dagens PS tidigare berättat har Zlatan Ibrahimovic gjort entré som investerare i ett techbolag och den här trenden, att kändisar stoppar in pengar i startups, är mer än bara en hobby, menar Breakits Olle Aronsson.
Kändisarna "hotar" mediekapitalister
Mest läst i kategorin
“Om man lyfter blicken blir det mer intressant. Det löper en röd tråd från Blondinbellas samarbete, och delägarskap, i fertilitetsappen Natural Cycles till Zlatans deal med spelstudion Isbit.”
Kampsportaren och MMA-stjärnan Alexander “The Mauler” Gustafsson är en annan kändis – han har klivit in i spelbolaget Prey Studios.
Olle Aronsson tror att det här kan vara ett sätt för kända personer med starka varumärken att ” byta marknadsföring mot aktier i små techbolag”.
Det som händer enligt honom är att mediekapitalister i traditionell mening hotas av kändisarnas inträde på marknaden.
” Influencers kan i utbyte mot ägarandelar ge startups kraftfull marknadsföring, ofta riktat mot en målgrupp som är mycket mer nischad och hängiven än i traditionella medier.”
Olle Aronsson är säker på att vi får se mer av kändisar som investerar i techbolag framöver.
LÄS MER: “Därför kommer allt fler kändisar att börja investera i startups” ›
LÄS ÄVEN: “The Mauler följer trenden – investerar i tech” ›
LÄS OCKSÅ: “Zlatan gör skållhet busines” ›
LÄS MER: “Zlatans ‘bomb’ väcker förvåning” ›
LÄS VIDARE: “Dokument avslöjar Zlatans ‘mystiska’ superklipp” ›
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.