Dagens PS

Kändisarna "hotar" mediekapitalister

MMA-stjärnan Alexander ”The Mauler” Gustafsson investerar liksom andra kändisar i techbolag. (TT)
MMA-stjärnan Alexander ”The Mauler” Gustafsson investerar liksom andra kändisar i techbolag. (TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 25 nov. 2021Publicerad: 23 sep. 2016

Som Dagens PS tidigare berättat har Zlatan Ibrahimovic gjort entré som investerare i ett techbolag och den här trenden, att kändisar stoppar in pengar i startups, är mer än bara en hobby, menar Breakits Olle Aronsson.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Om man lyfter blicken blir det mer intressant. Det löper en röd tråd från Blondinbellas samarbete, och delägarskap, i fertilitetsappen Natural Cycles till Zlatans deal med spelstudion Isbit.”

Kampsportaren och MMA-stjärnan Alexander “The Mauler” Gustafsson är en annan kändis – han har klivit in i spelbolaget Prey Studios.

Olle Aronsson tror att det här kan vara ett sätt för kända personer med starka varumärken att ” byta marknadsföring mot aktier i små techbolag”.

Det som händer enligt honom är att mediekapitalister i traditionell mening hotas av kändisarnas inträde på marknaden.

” Influencers kan i utbyte mot ägarandelar ge startups kraftfull marknadsföring, ofta riktat mot en målgrupp som är mycket mer nischad och hängiven än i traditionella medier.”

Olle Aronsson är säker på att vi får se mer av kändisar som investerar i techbolag framöver.

LÄS MER: “Därför kommer allt fler kändisar att börja investera i startups”

LÄS ÄVEN: “The Mauler följer trenden – investerar i tech”

LÄS OCKSÅ: “Zlatan gör skållhet busines”  ›

ANNONS

LÄS MER: “Zlatans ‘bomb’ väcker förvåning”

LÄS VIDARE: “Dokument avslöjar Zlatans ‘mystiska’ superklipp”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]