Dagens PS

Motor utan rörliga delar kan revolutionera flyget

Wave Engine
Den nya vågmotorn testflögs nyligen av Wave Engine. (Foto: Wave Engine)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 11 mars 2024Publicerad: 10 mars 2024

En jetmotor utan rörliga delar. I en sci-fi film? Nej det är verklighet. Nu vill en amerikansk startup revolutionera kommersiella jetplan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är den Baltimore-baserade startupen Wave Engine som nyligen testflög en prototyp – ett obemannat flygplan med en jetmotor som helt saknar rörliga delar.

Bolaget testflög tekniken redan 2020, då med en pilot. Nu var testet obemannat och betydligt mer avancerat.

Wave Engine
Wave Engine testflög sin moderna pulsjetteknik redan för fyra år sedan, då med en pilot. (Foto: Wave Engine)

Använder vågmotorer

Istället för att använda konventionella jetmotorer använder Wave Engine vågmotorer, som i sin tur fungerar med hjälp av tryckvågor istället för roterande delar.

“Förbränning inuti ett ihåligt rör producerar tryckvågor som trycker heta gaser och producerar dragkraft”, uppger startupen i ett uttalande.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Stora planer

Tekniken är mindre komplex och billigare än den konventionella tekniken med rörliga delar. Wave Engine har därför storslagna planer framöver.

Den har egentligen funnits ett bra tag, då vågmotorn, som är en modern variant av pulsjetmotorn, först användes på tyska V-1-styrda missiler under andra världskriget.

ANNONS

Innan bolag som Wave Engine kan plocka större andelar på den kommersiella flygmarknaden måste dock några hinder först röjas undan.

Avfärdas av flygindustrin

Pulsjettekniken har till stor del avfärdats av den kommersiella flygindustrin för att vara för högljudd och svår att reglera under flygning. Den har därför mestadels använts till modellflygplan, drönare, industriella flygplan och helikoptrar.

Vissa bolag som Boeing har redan börjat snegla mot tekniken och kan tänka sig att använda den inom lättare flygfarkoster framöver.

Tyngre flygplan

Att gå från en prototyp som väger runt 45 kilogram med motorn integrerad i flygplanet, till att satsa på en kommersiell jet är givetvis ett jättekliv.

År av nya tester och olika certifieringar väntar bolag som Wave Engine.

Som del i testflygningen släppte Wave Engine sin J-1-motor som kan driva testflygplanets viktklass. Nu blickar bolaget mot utvecklandet av nya motorer som kan driva flygplan som väger tio gånger så mycket.

Daanish Maqbool, vd för Wave Engine, ser positivt på framtiden för startupen.

ANNONS

“Vi har arbetat i flera år för att utnyttja kraften i ljud och eld, och vi tror att det kommer att förändra branschen”.

J-1
Wave Engine presenterar sin nya jetmotor J-1. (Foto: Wave Engine)

Läs även:

Fraktflygplan flögs utan pilot – Dagens PS

Elbilar och elflygplan tävlar om räckvidden – Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]