Dagens PS

Jättar satsar över 1 000 miljarder på nya filmer och tv-serier

Nya filmer
Streamingtjänsterna satsar enorma belopp på nytt innehåll. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 29 dec. 2021Publicerad: 29 dec. 2021

De åtta största streamingbolagen i USA satsar över 1 000 miljarder kronor på nya filmer och tv-serier under 2022, rapporterar Financial Times.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Streamingkriget mellan de stora bolag som försöker vinna tittare till filmer och tv-serier kommer att intensifieras ytterligare nästa år – bara de åtta största mediagrupperna i USA satsar över 115 miljarder dollar på nytt innehåll nästa år – över 1 000 miljarder svenska kronor.

De enorma investeringarna bygger på antagandet att det kommer att bli svårt att hitta nya kunder efter den enorma tillväxten under pandemiåren 2020 och 2021.

“Häpnadsväckande” summa till nya filmer

Investeringarna är också stora förlustaffärer för de flesta av bolagen, inklusive Walt Disney, Comcast, WarnerMedia och Amazon, enligt Financial Times – men alternativet är att förlora marknadsandelar då konkurrenterna storsatsar.

“Det finns ingen återvändo. Det enda sättet att konkurrera är att spendera mer och mer pengar på premiuminnehåll”, säger medieanalytikern Michael Nathanson till Financial Times.

Netflix, ViacomCBS, Fox och Apple tänker också satsa miljarder på nytt innehåll till sina streamingplattformar.

“Den verkliga rubriken 2022 är hur mycket pengar som har tilldelats plattformarna för innehåll. Det är helt häpnadsväckande”, säger John Sloss, partner på advokatfirman Sloss Eckhouse Dasti Haynes.

Användartillväxten för marknadsledande Netflix har saktat ner det senaste året, vilket de bland annat motiverat med ett sämre utbud av nytt innehåll på grund av produktionsstörningar i samband med coronapandemin.

“Marknaden alltmer oroad”

ANNONS

Detta ska nu alltså kompenseras med nya storsatsningar. Men investerare ifrågasätter nu allt mer om videostreaming är en bra affär, när till och med marknadsledande Netflix måste storsatsa för att hålla takten med konkurrenterna, rapporterar Financial Times.

“Marknaden är alltmer oroad över att det inte finns någon kruka med guld i slutet av denna regnbåge”, skrev analytiker på investmentbanken Morgan Stanley nyligen.

Dessutom blir innehållet allt dyrare att producera, i takt med att konkurrensen hårdnar.

Läs även: JP Morgan korar bästa techaktierna 2022

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Guldfebern över i Tyskland?
Spela klippet
PS Studio

Guldfeber över i Tyskland? Nytt överraskande mönster 

17 nov. 2024
Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS