Dagens PS

Järnväg Oslo-Göteborg kan finansieras privat

Oslo-Göteborg
Ett konsortium vill bygga järnväg Oslo-Göteborg – utan regeringens hjälp. Arkivbild. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 feb. 2023Publicerad: 13 feb. 2023

Politiker i fyra länder och regioner har tröttnat på att inget händer. Nu tar de själva initiativet till en ny järnväg mellan Göteborg och Oslo.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enigheten är stor. Det har den varit i decennier. Alla är överens om behoven och utredningarna har avlöst varandra.

Ändå tror ingen på en modern dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Oslo innan år 2050, i alla fall.

Inte om det ska gå via statsbudgetarna i alla fall. Men det kanske det inte behöver göra.

Nu står privat kapital redo att finansiera järnvägen istället via ett konsortium.

“Konsortiet är på gång men vi håller de finansiärer som räckt upp handen för oss själva ett tag till”, säger String-nätverkets vd Thomas Becker till DN.

“Bubblar en del nu”

På listan över det String-nätverkets initiativ för 2023 finns ”building a business consortia” för just järnväg Oslo-Göteborg.

En plan för finansieringen att visa regeringarna i Stockholm och Oslo bedömer nätverkets vd Thomas Becker ska finnas inom ett år.

“Oslo-Göteborg bubblar en del nu, att genom ett privat konsortium få en bättre framdrift. Trafikverket har ju tittat på sträckan men det gäller att få verkstad också, och då skulle konsortiet bli en kraft”, säger Karin Pleijel, kommunalråd i Göteborg för Miljöpartiet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Snabbare än idag

I centrum för planerna står godstrafik där, enligt String, 97 procent av godset idag förs på lastbil mellan Oslo och Göteborg.

Man tittar även på persontrafiken. I båda kategorierna handlar det om att få ned restiden på den 35 mil långa sträckan och, förstås, öka kapaciteten.
Persontågen skulle få en restid på 2,5 timmar mellan Oslo och Göteborg, 1 timme snabbare än idag och för godstrafiken skulle tiden minska från 7,5 till 4 timmar.

16 mil nya spår

Men smakar det så kostar det. På den svenska sidan – från Öxnared till gränsen – krävs tio mil nya spår, vilket bedöms kosta 18,5 miljarder kr. I Norge behövs sex mil nya spår.

Samtidigt är planerna prioriterade av EU och det finns en möjlighet att få halva kostnaden finansierad därifrån.

I den svenska nationella infrastrukturplanen finns endast ett mindre belopp för att finansiera en ytterligare utredning och ingen räknar med en offentligfinansierad dubbelspårig järnväg före år 2050.

I oktober kommer en utredning om ”kvarstående brister” på sträckan Vänersborg-Riksgränsen från Trafikverket, men där väntas heller inget förslag om dubbelspår.

Ny grön megaregion

ANNONS

Därför tar privata finansiärer, det nya konsortiet och företrädare för städer och regioner i fyra länder initiativet istället.

I veckan diskuterade man, i String-nätverkets regi, planerna i Kiel med företrädare för Hamburg, Kiel, Köpenhamn, Malmö, Helsingborg, Oslo och regionföreträdare.

Tillsammans vill man skapa en ”grön megaregion” med tolv miljoner invånare.

Där är den nya järnvägen en väsentlig del, säger Miljöpartiets Karin Pleijel.

“Det är ju ett slags mjölktåg vi har i dag mellan Oslo och Göteborg…”

Läs även: Otroliga planen: Oslo-Göteborg på en timme med supertåg  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS