Dagens PS

AI-revolutionen: Hur når vi ROI?

Är det värt det? Ska företag lägga pengar på AI och kunna räkna hem det? (Foto: Getty Images)
Är det värt det? Ska företag lägga pengar på AI och kunna räkna hem det? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 jan. 2025Publicerad: 15 jan. 2025

En ny undersökning från KPMG visar att en majoritet av företagen planerar att satsa mångmiljonbelopp på generativ AI under det kommande året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Men trots höga förväntningar kvarstår frågan om hur man ska mäta avkastningen på dessa investeringar.

Generativ AI är på frammarsch och spås revolutionera hur företag arbetar, enligt Computer Sweden. Enligt KPMG:s undersökning planerar 68 procent av företagen att investera mellan 50 och 250 miljoner kronor i tekniken under det kommande året. Hela 67 procent av företagsledarna tror att generativ AI kommer att förändra deras organisationer inom de närmaste två åren.

AI-agenter i fokus

Enligt Steve Chase, vice vd på KPMG, visar undersökningen att företag satsar stort på AI-agenter – autonoma verktyg som kan utföra uppgifter och fatta beslut i realtid. Dessa agenter kan användas för att effektivisera allt från administration och kundservice till att skapa marknadsföringsmaterial.

Steve Chase Vice vd – Artificiell intelligens och digital innovation KPMG i USA. (Foto: KPMG)
Steve Chase Vice vd – Artificiell intelligens och digital innovation KPMG i USA. (Foto: KPMG)
ANNONS

Senaste nytt

Utmaningar med att mäta avkastning

Trots de stora investeringarna är det få företag som har en klar bild av hur de ska mäta avkastningen på sin AI-satsning. Endast 31 procent av företagen i undersökningen förväntar sig att kunna mäta avkastningen inom de kommande sex månaderna.

Enligt KPMG beror detta delvis på att det saknas etablerade metoder för att mäta värdet av generativ AI.

Data, säkerhet och kompetensbrist – hinder på vägen

ANNONS

Undersökningen pekar också på flera utmaningar som företag står inför när de implementerar generativ AI. Kvaliteten på data, säkerhetsrisker och bristande kompetens bland personalen är några av de hinder som nämns.

Ledningen i framkant – men resten av företaget släpar efter

Intressant nog visar undersökningen att det är företagsledningen som är mest aktiv i användningen av generativ AI. Hela 71 procent av cheferna använder AI-verktyg, jämfört med bara 26 procent av mellancheferna och 15 procent av övriga anställda. Detta kan tyda på att det finns ett gap mellan ledningens vision och den faktiska implementeringen i verksamheten.

Fokus på produktivitet

KPMG-rapporten visar att produktivitet har seglat upp som det viktigaste måttet på avkastning för AI-investeringar. Detta speglar den ökade pressen på företag att effektivisera sin verksamhet i en osäker ekonomisk situation.

Framtiden för generativ AI i företagsvärlden

Trots utmaningarna är framtidstron stark. En majoritet av företagen planerar att integrera AI-verktyg i sina arbetsflöden och experter menar att generativ AI har potential att revolutionera hur vi arbetar. Men för att lyckas krävs det att företagen satsar på kvalitetsdata, kompetensutveckling och tydliga strategier för att mäta avkastning.

AI kan skapa 78 miljoner fler jobb än den tar bort till 2030

En ny rapport från World Economic Forum (WEF) har skapat rubriker med sina förutsägelser om att AI kan komma att eliminera miljontals jobb. Men rapporten

Läs också:
Expert: Ny sänkning efter nyår – då betalar du bara 8 procent skatt. News 55

ANNONS

Borg: Så mycket skulle euron kosta Sverige vid nästa kris. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS