Dagens PS

Illegala utländska transporter har använts av storbolag

Illegala utländska transporter
Flera storbolag, bland annat Postnord, har använt illegala utländska transporter. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 02 juni 2021

Flera stora bolag, däribland Postnord och DHL, har använt illegala utländska transporter med lastbilar, visar en granskning som  gjorts av SVT. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Varje dag kör hundratals utländska lastbilar illegala transporter i Sverige, enligt SVT:s granskning. Antalet böter mot illegala lastbilstransporter av utländska åkerier i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren. Det finns dock ett stort mörkertal, enligt trafikpolisen.

“Här passerar mellan 6 000 och 8 000 tunga fordon varje dag. Vi hinner stanna en handfull av dem. Risken är låg att bli utsatt för en kontroll”, säger Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg till SVT.

Får köra max tre transporter

Utländska lastbilschaufförer som har en internationell transport till Sverige får enligt lagen stanna i max sju dagar, och köra högst tre andra så kallade cabotagetransporter i Sverige innan de måste lämna landet.

Men enligt en ny studie misstänks hundratals lastbilar bryta mot lagen varje dag. I studien har forskarna identifierat drygt 600 lastbilar från utländska åkerier som är ständigt förekommande i Sverige.

“Det är så många förlorare i det här. Det drabbar chaufförernas arbetsvillkor, konkurrensen och miljön”, säger Henrik Sternberg, logistikforskare på Iowa State University i USA till SVT.

Postnord och DHL har fällts

Bland de bolag som använt transportörer som fått böter de senaste året finns statligt ägda Postnord och transportjätten DHL.

“Vi är ett av Sveriges största åkerier och har extremt mycket transporter ute på vägarna, men varje tillfälle är olyckligt. Vi agerar och tar ett ansvar”, säger Agnes Karlsson, som är produktionsdirektör på Postnord.

ANNONS

DHL fälldes förra året i tingsrätten för otillåtet cabotage och brott mot beställaransvaret. Domen är dock överklagad till hovrätten.

“Vi är ett stort och seriöst transportföretag. Vi vill inte figurera i något som strider mot lagar och förordningar. Men vi försöker samtidigt göra en effektiv och rationell logistiktransport. Som vi ser det är det inte tydligt vad regelverket” säger Robert Zander, vd på DHL Freight Sverige.

Läs mer: Rekordhöga fraktpriser – näringslivet drabbas

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS