Dagens PS

Hypersoniska flygplan – läggs på hyllan för tillfället

Bolag som Destinus har insett att tidsramen för hypersoniska flygplan inte kommer hållas.
Bolag som Destinus har insett att tidsramen för hypersoniska flygplan inte kommer hållas. (Foto: Destinus)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 26 mars 2025Publicerad: 26 mars 2025

Det har varit många heta kampanjer om hypersoniska flygplan de senaste åren, där bolagen tävlar om vem som släpper modellerna först i kommersiell trafik. Det ser dock ut som att de planerna läggs på hyllan för tillfället.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

New York till London på mellan en och två timmar.

Startupsen ska kapa tiderna och har fram tills nu tävlat med varandra om vem som släpper hypersoniska flygplan först till kommersiellt bruk.

Supersoniskt som sedan ska bli hypersoniskt. Årtal som radas upp för att sedan förskjutas.

Hypersoniska flygplan försenas när investeringar saknas

Faktum är som bekant att det måste göras enorma investeringar för att målen ska nås, och just investerare har fått kalla fötter med allt som sker i det globala finansklimatet för närvarande.

Ett annat exempel på mål som inte nås är de fossilfria flygen som därför måste tänka om och nysatsa på inhemsk produktion av biobränsle.

För närvarande ser det även mörkt ut för hypersoniska alternativ som till exempel schweiziska Destinus.

ANNONS

Senaste nytt

Fina mål som inte hålls

Bolaget lovade redan förra året att man skulle ha en modell färdig till 2030.

ANNONS

Nu kommer det inte bli så.

Satsar på försvar istället

Satsningarna kommer istället gå till försvarsteknik, som är betydligt mer lovande när världen ser ut att lägga sina pengar på upprustning.

“Tekniken finns där,” säger vd:n för Destinus Mikhail Kokorich och klargör:

“Finansieringen gör det inte. Om vi fick 1 miljard dollar skulle vi däremot kunna fortsätta vårt program.”

Zachary Krevor som är vd för Kalifornien-baserade bolaget Stratolaunch LLC har lite mer is i magen.

Hans bolag har utvecklat Talon-A, en återanvändbar raketdriven flygfarkost, som nådde nära hastigheter på mach 5 under de första flygtesterna förra året.

“Vi upplever en renässans inom hypersonik som kommer att leda till en revolutionerande era för transport av människor och varor över hela världen”, säger han.

Det finns inte heller någon riktig tidsram för Talon-A som har klarat av en rad tester.
Det finns inte heller någon riktig tidsram för Talon-A som har klarat av en rad tester. (Foto: Stratolaunch LLC)
ANNONS

När är dock det stora frågetecknet där många inte ens vet om 2030-talet är en hållbar tidsram längre.

“Vi har gjort stora framsteg men vi behöver hålla tempot uppe”, erkänner Zachary Krevor.

Hermeus är en annan USA-baserad startup som tävlar i mach 5.
Hermeus är en annan USA-baserad startup som tävlar i mach 5. (Foto: Hermeus)

Läs även:

Framtidens flygplan – en flygande triangel? Dagens PS

Airbus nya jet knuffar Boeing bakåt. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS