Dagens PS

Hur säker är din DNA-profil online?

Många har skickat in svabbar med sitt saliv för att få en DNA-analys, men hur säker är vår personliga data hos de olika bolagen som säljer dessa konsumettester?
Många har skickat in svabbar med sitt saliv för att få en DNA-analys, men hur säker är vår personliga data hos de olika bolagen som säljer dessa konsumettester? (Foto: Unsplash)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 13 feb. 2024Publicerad: 13 feb. 2024

Miljontals människor har skickat in svabbar med sitt DNA till bolag som utför konsumenttester och miljontals människors personliga information har de senaste åren läckt ut i hackerattacker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I höstas publicerade en hacker som kallar sig Golem ett inlägg på en välkänd anslagstavla för cyberbrottslingar, inlägget handlade om att data stulits från 23 and Me, det skriver BBC.

Miljontals DNA-profiler

23 and Me är ett av de största bolagen för DNA-testning hemma och de erkände att hackaren fått tillgång till 6,9 miljoner av deras användares DNA-profiler.

Hackerattacen verkade vara etniskt riktad och Golem skröt om att ha fått tillgång till DNA-profiler till personer med ashkenaziskt-judiskt arv och erbjöd sig att sälja det till den som ville betala.

I ett annat inlägg som påstås ha gjorts av Golem erbjöds försäljning av “skräddarsydda etniska grupperingar, individualiserade datamängder, preciserade ursprungsuppskattningar, haplogruppsdetaljer, fenotypinformation, fotografier, länkar till hundratals potentiella släktingar och, mest avgörande, rådataprofiler”, skriver BBC.

Inlägget innehåll en prisskala från 1 000 dollar, nästan 10 433 kronor, för 100 DNA-profiler till 100 000 dollar, cirka 1 043 278 kronor, för 100 000 profiler.

“Det finns DNA-profiler för miljoner, allt från världens främsta affärsmagnater till dynastier som det ofta viskas om i konspirationer”, fortsatte inlägget, skriver BBC.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

14 miljoner kunder

Det är 14 miljoner människor som har skickat in en flaska med sitt saliv till 23 and Me för analys, så att de ska få veta någonting om sin härkomst och sin hälsa.

ANNONS

Många skickar in ett DNA-prov utan att tänka så mycket på det, men hur säker är informationen om vår genetiska kod när den finns online?

Enligt Brett Callow, en hotanalytiker på cybersäkerhetsföretaget Emsisoft, händer dataintrång hela tiden. Det är väldigt vanligt och inga företag är immuna.

Genetisk information är dock en väldigt speciell typ av data. Intrånget i 23 and Me och den potentiella inriktningen på individer med judiskt eller annat arv är oroande.

Kända personers DNA

När data från nästan hälften av 23 and Me:s kunder finns i händerna på cyberkriminella påverkar intrånget många fler än bara deras ashkenazisk-judiska kunder.

Inlägg i hackerforumet har erbjudit data från brittiska, tyska och kinesiska personer som använt 23 and Me, och från bolagets egen vd, Ann Wojcicki och hennes ex-man, Google-grundaren Sergey Brin.

Även data tillhörande Elon Musk och medlemmar av den brittiska kungafamiljen har erbjudits till försäljning på forumet.

Brett Callow tror inte att hackerattacken mot 23 and Me var antisemitisk, rasistisk eller etnisk på något sätt.

“Referensen till judiska människor i det här inlägget var för att väcka uppmärksamhet, för att få fler att se inlägget”, säger han till BBC.

ANNONS

Oavsett vad anledningen kan intrång som involverar geneisk data få omfattande konsekvenser. Det går inte att veta vem aom har tillgång till det och vad de kan tänkas använda det till i framtiden.

Läs mer: Hackare kom åt DNA-data – tack vara gamla lösenord Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]