Dagens PS

Huggsexa i glödhet industri - spås dra in 15 miljarder

E-sportindustrin är på väg att explodera och nu slåss etablerade bolag om pengarna sida vid sida med startups. (Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 03 okt. 2016Publicerad: 03 okt. 2016

Från att ha varit ett fritidsnöje för en klick datanördar har e-sport, att tävla i dator- och tv-spel, blivit en miljardindustri under de senaste tio åren. Men det är framför allt på senare tid som ”gejming” – och dess enorma skara följare och spelare – blivit ett erkänt fenomen bland jättarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Och nu växlar många upp rejält, skriver TechCrunch. E-sport, som väntas omsätta drygt 15 miljarder kronor 2018, är på allas läppar och nu kommer pengar från flera håll. Det är inte längre bara techbolag – som strömningtjänsten Twitch som har 45 miljoner tittare varje månad – som fått upp ögonen för de stora speltävlingarna. Etablerade mediejättar som ESPN pumpar in pengar i egna satsningar medan andra branscher försöker hitta nya sätt att ta del av kakan.

Ett exempel är bolaget Genvid Technologies vars ambition är att konkurrera med Twitch. Idéen är att erbjuda en mer interaktiv upplevelse där användaren får tillgång till exempelvis fler kameravinklar under en pågående match.

”Det är ganska lätt att förstå Genvids enorma vinstpotential om de lyckas med demofasen och kommande beta-tester med e-sportbolagen”, skriver TechCrunch.

Ett annat exempel, och i en helt annan nisch, är tyska Dojo Madness vars app blivit mycket populär på kort tid. Att just nyttja flera skärmar, i detta fall även en smartphone, spår techsajten kommer att bli en stor marknad inom gejmingvärlden. Dojo Madness fick in 4,5 miljoner dollar under sin första investeringsrunda.

LÄS VIDARE: Tech companies and the global rise of e-sports  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS