HP är den stora förlorare när konsumenterna drar åt svångremmen. Jämfört med samma tid förra året minskar HP:s försäljning med 27,6 procent.
HP tappar mest när datorförsäljningen rasar
Mest läst i kategorin
HP är stor förlorare när konsumenterna köper färre datorer. Företaget ligger på andra plats på listan över marknadsandelar, men toppar listan för försäljningstapp.
Det är IDC, International Data Corporation, som rapporterar att världens konsumenter köper 71,3 miljoner färre datorer under andra kvartalet 2022. Det är en minskning med 15,3 procent jämfört med samma period 2021.
Inflation och pandemi
“Rädsla för en recession växer och försvagar efterfrågan över alla segment”, säger Jitesh Ubrani, forskningschef på IDG.
“Konsumenternas efterfrågan på datorer har minskat på kort sikt och det finns risk att den helt försvinner på lång sikt när de drar åt svångremmen och vänjer sig vid att använda andra enheter som telefoner och läsplattor i stället”, fortsätter han.
Större ras än väntat
Minskningen är enligt IDC större än förväntat. Det beror framför allt på Kinas nedstängningar, som orsakat komponentbrist och problem i leverantörskedjan. Världsläget med “ständig makroekonomisk motvind” påverkar också läget.
Datorförsäljning Q2 2022
Lenovo toppar listan för antal sålda datorer med 17,5 miljoner. Det är en minskning med 12,1 procent jämfört med 2021. Tvåa är HP med 23,5 miljoner sålda enheter, minus 27,5 procent.
Dell ligger på tredje plats med 13,2 miljoner sålda datorer, 5,3 procent mindre än 2021. Fyra är Acer med 5 miljoner sålda enheter, en minskning med 19,2 procent.
Apple och Asus delar femteplatsen med 4,8 miljoner sålda enheter. Det innebär en 22,5 procentig minskning för Apple, och minus 4,6 procent för ASUS jämfört med Q2 2021.
De övriga tillverkarna har en försäljning på sammanlagt 12,6 miljoner enheter, 12,5 procent minus jämfört samma period förra året.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.