Dagens PS

Hemligt: Tekniken som övervakar dig på jobbet

AI tekniken
I teorin kan tekniken göra det möjligt för en dator att känna till våra känslor – även om vi inte känner dem själva. (Foto: Unsplash)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 20 nov. 2023Publicerad: 20 nov. 2023

Den nya AI-drivna tekniken kan snart övervaka dig på jobbet och beskriva dina känslor bara genom att titta på ditt ansikte. Ja, om nu tekniken verkligen fungerar, förstås.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ikea har använt programvaran för att bedöma arbetssökande.

Det handlar om Hirevue, en rekryteringsplattform som använder EAI, emotionell AI.

Den ska ge bättre urval genom att upptäcka idealiska kandidater till det jobb det rör sig om.

Det ska den göra genom att identifiera mjuka färdigheter, som till exempel kognitiv förmåga, och psykologiska egenskaper.

Över en miljon arbetssökande har bedömts med programvaran.

Fick ta emot klagomål

Under 2019 mottog dock Hirevue klagomål som hävdade att programvarans ansiktsanalys var partisk mot kvinnor, färgade personer och personer med neurologiska skillnader.

2021 stoppade företaget användningen av EAI-ansiktsanalysen för att lugna arbetssökande.

En rad företag försöker nu sälja in idén om att emotionell AI, EAI, kan fånga små ansiktsrörelser vi inte ens är medvetna om och göra om till kvantifierbar data.

ANNONS

EAI, hävdar de, kan särskilja skillnader mellan känslor som lycka, förvirring, ilska och till och med sentimentalitet.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Teoretiskt möjligt

I teorin gör den här tekniken det möjligt för en dator att känna till våra känslor – även om vi inte känner dem själva, menar de.

Är det så är EAI förstås en guldgruva för företag som då exempelvis kan känna av kunders genuina tankar, känslor och personlighet och se till att sälja in rätt varor.

Problemet?

Framförallt att det inte är klart att EAI verkligen fungerar. Vetenskapen ifrågasätts av andra experter.

Kritiker hävdar att det inte ens är möjligt att förstå hur vi känner genom att undersöka våra ansikten.

Spionerar

Det hindrar inte företag från att använda EAI för att spionera på anställda, bedöma hur de mår och identifiera vilka som fungerar och vilka som är överflödiga på arbetsplatsen, skriver Business Insider.

ANNONS

”AI är redo att påverka alla delar av arbetslivet, men detta kan vara en av de mest lömska påverkansmöjligheterna”, konstaterar man.

Gabi Zijderveld är marknadschef för Smart Eye, ett EAI-företag som menar att dess teknik “förstår, stöder och förutsäger mänskligt beteende”.

Hon hävdar att företaget samlat på sig enorma mängder känslobaserad data genom att analysera över 14,5 miljoner videor med ansiktsuttryck från frivilliga.

”Icke-verbala signaler”

Enligt henne handlar EAI om att “i grund och botten titta på människan, titta på analys av ansiktsuttryck, människors rörelser, människors icke-verbala signaler, för att förstå vilka deras känslomässiga och kanske kognitiva tillstånd är”.

Sarah Myers West, vd för AI Now Institute, är skeptisk till påståenden om att EAI är fritt från partiskhet.

“Det finns inget scenario där du kan gå runt och göra den typen av påstående med någon seriös grund,” menar hon.

Aldrig anonymt

Inte heller går det att hålla känslomässiga data anonyma, menar West.

ANNONS

“Du har att göra med identifierbar data i sig om du arbetar med biometri och känsloigenkänning”.

“Det finns så många dataströmmar som samlas in att anonymiseringsanspråket verkligen går sönder”.

Relaterad läsning:

Artificiell intelligens gör Sverige till vinnare – Dagens PS

Youtube skapar AI-versioner av stjärnornas röster (dagensps.se)

Ai pin: Hjälpreda eller början till slutet? – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]