Dagens PS

Helikoptrar – världens största drönare

Gamla helikoptrar blir nya drönare i USA
Rotor Technologies ser mängder av användningsområden för monsterdrönarna. Jordbruk, logistik och bygg är tre branscher initialt. (Foto: Pressbild)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 08 okt. 2024Publicerad: 08 okt. 2024

Gamla helikoptrar gör comeback. Nu omvandlar ett amerikanskt företag dem till världens största drönare och ser stor potential.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rotor Technologies är det New Hampshire-baserade företag som börjat återvinna gamla helikoptrar.

Företaget gör om Robinson R444-helikoptrar till ”monsterdrönare” som drivs av AI, sensorer och avancerade teknologier, med en person på marken som flyger den.

Tanken hos rotor Technologies är att skapa en ny sorts obemannade flygfarkoster. De nya gigantiska drönarna har fått namn som “Airtruck” och “Sprayhawk” och ska betjäna olika marknader.

”Oöverträffad kapacitet”

Båda drönarna är baserade på Robinson R44, den helikoptertyp som är världens mest sålda.

Enligt Rotor Technologies vd Hector Xu samarbetar man med helikopterföretaget kring utveckling och certifiering.

”Dessa två flygplan har oöverträffad kapacitet som kommer att förändras för drönaroperatörer, som i många år velat ha längre flygtider och större nyttolaster,” säger Xu hos Robb Report.

Xu, en tidigare akademiker, har en lite udda ingång till branschen. Han började ta lektioner i att flyga helikopter under covidåren och det fick honom att starta den här verksamheten.

”Covid förändrade verkligen mitt perspektiv”, säger Xu hos NYT.

ANNONS

”Jag tror det fick mig att verkligen längta efter att göra något som var mer effektfullt i den verkliga världen”.

ANNONS

Senaste nytt

Bygg, logistik och jordbruk

Airtrucken är designad för att lyfta last och har sin marknad inom bygg och logistik. Sprayhawk är inriktad på jordbrukssektorn.

Sprayhawken kan lyfta och landa vertikalt och har en 120-liters spruttank, en autonom sprutbana och kamera- och Lidar-sensorer för att upptäcka ledningar och undvika hinder.

”Större och djärvare”

Siktet är att på sikt låta ”monsterdrönarna” transportera varor och last till basläger på avlägsna platser, transportera människor över naturreservat och även transportera gäster till exempelvis privata öar från aktuell centralort.

”Vi är glada över att ta tillbaka drönartillverkningen till USA – genom att vara större, djärvare och mer innovativa än våra globala konkurrenter”, avslutar Hector Xu, uppenbarligen en talang även inom marknadsföring.

Läs mer:

Nu ska drönare fixa järnvägen. Dagens PS

ANNONS

Drönarhotet: Grannländerna tar täten – Sverige halkar efter. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS