Dagens PS

Egypten ger Ubers köp av svenskbolaget grönt ljus

Careem startades 2012 av bland andra svensken Magnus Olsson. (Foto: Careem)
Careem startades 2012 av bland andra svensken Magnus Olsson. (Foto: Careem)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 30 dec. 2019Publicerad: 30 dec. 2019

I dagens techbrief berättar vi bland annat att Ubers förvärv av svenska Careem nu godkänts i Egypten och att Spotify stoppar politiska annonser. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

TECHBRIEFEN Dagens PS samlar viktigaste technyheterna på ett ställe.

Egypten godkänner Ubers köp av svenskbolaget

Egyptiska myndigheter har godkänt affären mellan Uber och Mellanösternbaserade samåknings-bolaget Careem. Detta skriver Reuters. Careem startades 2012 av svensken Magnus Olsson och affärsmännen Mudassir Sheikha och Abdulla Elyas. Uber annonserade ut planerna på att köpa Careem i mars i år och i och med att Egypten har godkänt affären har det största hindret röjts, då Egypten är den största marknaden för samåkningstjänsterna i Mellanöstern.

Läs mer: Svenska doldisens startup lockar Uber >

Spotify förbjuder politiska annonser

Musikströmningstjänsten Spotify bekräftar att man förbjuder politiska annonser i början av 2020 inför det kommande presidentvalet. Det rapporterar CNBC. Anledningen uppges vara att man inte har tillräckliga verktyg för att kunna granska innehållet i annonserna.

Den nya policyn kommer endast gälla Spotifys egna annonser och sina exklusiva podcaster, som uppges nå ut till 141 miljoner aktiva användare varje månad. Podcaster som inte är exklusiva eller Spotify-ägda kommer fortsättningsvis tillåtas ha politiska annonser.

Twitter kommer att förbjuda politiska annonser helt i sina kanaler, medan Facebook tagit den motsatta inställningen där man inte kommer ta bort några politiska annonser även fast de kan innehåller falsk information. Snap uppger att de faktagranskar alla sina annonser, men man kommer inte förbjuda någonting. Även Google har tagit ställning i frågan och kommer strama åt vissa funktioner som varit mest lönsamma för politiska annonsörer. (Finwire)

Youtube gynnar traditionella medier

ANNONS

Algoritmerna hos plattformen för videor styr folk mot mainstreammedier och bort från de radikala motsvarigheterna. Detta enligt en ny studie, skriver CNBC.

Forskarna studerade miljontals rekommendationer under ett år.

Nokia 5G-partner med Vodafone i Australien

Telekombolaget Nokia har ingått partnerskap med Vodafone Hutchison Australia med en planerad utrullning av 5G nätverk med början under första halvåret 2020.

Det framgår av ett pressmeddelande. Avtalet är på minst fem år och möjliggör för Vodafone att lägga beställningar enligt behov. (Finwire)

Japan Display gör affär med Apple och Sharp

Japan Display förhandlar om att sälja sin huvudfabrik Hakusan i Ishikawa prefektur i Japan till Apple och Sharp, rapporterar den japanska affärstidningen Nikkei.

Japan Display stoppade displayproduktionen vid fabriken i juli till följd av svag försäljning. Bolaget hoppas att en försäljning av fabriken ska bidra till att förbättra verksamheten. Apple och Sharp uppges arbeta med att fördela hur ägarandelarna i fabriken ska fördelas. (Finwire)

AI kan spara miljarder åt banker

ANNONS

Business Insider rapporterar om hur artificiell intelligens kan hjälpa banker i framtiden. Sajten skriver att både kunder och banken själva kan gynnas av den tekniska utvecklingen.

Bankerna anses också kunna spara miljardbelopp fram till 2023.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS