“Alla ska med”. När AI-tåget går vill du inte vara den som blir stående med stinsen på perrongen. Likväl visar en ny undersökning att allt fler stora bolag tvivlar på den artificiella intelligensen. En viss grupp mer än andra.
Här är branschen som tvivlar mest på AI
Mest läst i kategorin
Möjlighet eller hot?
Nja. Åtminstone en riskfaktor som inte kan förringas.
Det blir kontentan när analysföretaget Arize summerar synen på AI inom Fortune 500-bolagen. En färsk rapport visar nämligen att mer än hälften, 56,2 procent, av dessa företagsjättar i dag ser med viss skepsis på teknikens utveckling, rapporterar Fortune.
En radikal förändring jämfört med förra året. Då ansåg endast 49 bolag att generativ AI utgjorde en risk. Nu har siffran stigit till 281.
Konkurrens och intäkter
Dessa bolag spänner över flera branscher, som både har och inte har, börjat tillämpa tekniken. Med det sagt tycks vissa mer ängsliga än andra, enligt Arise siffor.
Som mest bekymrade över AI:s framfart är bolagen som verkar inom media- och underhållningsindustrin på 91,7 procent.
Hit hör underhållningsjättar som Netflix och Disney, som ser risker vad gäller konkurrens kontra intäkter och resultat, men även problem med immateriella rättigheter framgent.
Minst oroliga
Vidare visar rapporten att 86, procent av mjukvaru- och teknikföretagen, 70 procent av telekomföretagen och 65 procent av hälsovårdsföretagen, även de tar riskerna med AI på stort allvar.
Oroväckande?
Inte om vi vänder oss till fordonstillverkarna.
Här är det nämligen endast 18,8 procent som ser risker med AI. En ståndpunkt som inte är särskilt överraskande, givet hur mycket tekniken redan nu används inom den industrin.
Största dilemmat?
Desto mer anmärkningsvärt är det kanske att de som i slutändan ska konsumera alla dessa AI-optimerade produkter och tjänster är de som värjer sig allra mest för det (?)
Trots att techjättar pumpar in miljarder i AI-teknologi och hyllar det som nästa stora revolution, visar nämligen en annan studie från Journal of Hospitality Marketing & Management att AI-stämpeln på produkter kan få kunder att rygga tillbaka, vilket vi nyligen kunde berätta.
“Sänker köplusten markant”
Det innebär rent krasst att konsumenter inte attraheras av produkter som är märkta med AI.
Något som bekräftas av studiens författare, Dogan Gursoy, som noterade samma köpmönster överallt – oavsett produkt.
“När vi nämnde AI i produktbeskrivningen sjönk köplusten markant”, konstaterade han.
En intressant utveckling om “alla” nu “ska med”.
Kanske är det dags för AI att börja generera köplust?
Läs mer:
Här är ordet som skrämmer bort dina kunder. Dagens PS
Se upp: Robotdammsugarna spionerar på dig. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.