Rolls-Royce tar ett steg närmare vätgasdrivna flygplansmotorer, konstaterar CNBC. I veckan som gick testade man i praktiken motorn. Målet är att konstruera ett flygplan för långdistansflygningar som ska vara helt fossilfritt.
Vätgas i flygplan framtiden för Rolls-Royce
Mest läst i kategorin
Marktestet av Rolls-Royce vätgasdrivna jetmotor gick bra, enligt Easyjet och Rolls Royce, som har tagit fram motorn.
Vind och vågkraft bidrog till den elektricitet med vilken man producerade vätgasen till försöket, alltså var den fossilfri.
Grant Shapps, Storbritanniens utrikesminister för affärs-, energi- och industristrategi, säger till CNBC att det är ”en spännande demonstration av hur innovation från näringslivet kan förändra hur vi lever våra liv.”
Han kallade försöket för en sann brittisk framgångssaga.
Rolls-Royce använder “grön” vätgas
Rolls-Royce använder väte som produceras med vind- och tidvattenkraft för att testa jetmotorerna, en metod som man framöver hoppas kan minska flygets klimatpåverkan.
Marktestet av den vätgasdrivna jetmotor var enligt Rolls-Royce världens allra första. Bolaget beskriver det hela som en milstolpe.
Men marktestet av motorn är ändå inte det första exemplet på flygplansmotorer som har drivits med flytande vätgas.
Redan Sovjetunionen experimenterade med tekniken på sin tid, och mindre vätgasdrivna flygplan har redan varit i luften. Skillnaden är att vätgasen då har använts i bränsleceller och inte direkt i jetmotorer.
Vätgas framtiden för flyget?
Det som kan hindra en snabb expansion av vätgasdrivna plan från att snabbt tas i bruk är dels säkerhetsaspekten och dels att tillgången på vätgas inte kommer att vara så stor inom en snar framtid.
Det är också svårt att bygga jetmotorer som på ett lika effektivt sätt tar många passagerare långa sträckor.