Världens första eldrivna containerfartyg gjorde sin jungfruresa i veckan. Det är det norska containerfartyget Yara Birkeland som ska börja trafikera en sträcka i södra Norge.
Världens första eldrivna containerfartyg är sjösatt
Mest läst i kategorin
Företaget Kongsberg sjösatte i veckan en helt ny typ av containerfartyg. Yara Birkeland är en batteridriven öppen containerbåt och väntas ta hand om leveranserna mellan en konstgödseltillverkare I Porsgrunn I södra Norge, för att transportera dem till orten Brevik. Det är leveranser som annars hade gjorts med lastbil, men nu ersätts motsvarande 40 000 sådana vägtransporter genom den nya båten.
Enova, ett regeringsfinansierat företag som ska uppmuntra användningen och produktionen av förnybar energi, har satsat 133,5 miljoner norska kronor i projektet. Ett fossildrivet containerfartyg brukar kosta fyra gånger mindre .
Norges premiärminister Jonas Gahr Støre och fiskeri- och sjöfartsminister Bjørnar Skjæranvälkomnade båten i hamn efter jungfrufärden, skriver Kongsberg i ett pressmeddelande.
Oslo Hamn ämnar skära ner sina koldioxidutsläpp med 85 procent till 2030, och fartyget är en del av den satsningen.
En annan stor aktör inom sjötransport, Stena Line, har liknande planer i form av sjösättning av två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen Göteborg-Fredrikshamn senast 2030, skriver sajten Search Magazine.
Idag trafikeras linjen Göteborg-Fredrikshamn med batterihybriden Stena Jutlandica. Färjan använder batteri för att manövrera och styra bogpropellrar vid navigation i hamn. Totalt skulle batteridriften ge en minskning av koldioxidutsläppen med 1500 ton per år.
Läs också:
Färja till Kosteröarna elektrifieras
Stororder på ellastbilar – levererar mat dygnet runt