Sveriges stundande regeringsval närmar sig. Det gäller att synas och höras så mycket som möjligt. SVT har gjort en översiktlig undersökning över de olika partiernas valbudgetar.
Valaffischer med tydliga budskap konkurrerar om väljare
Mest läst i kategorin
Marie Grusell, docent i politisk kommunikation vid Göteborgs universitet berättar för Dagens Nyheter att budgeten inte är avgörande för en valutgång, men visst har den en betydelse. Det är svårt att fastställa exakt hur mycket varje parti lägger på politiskt kampanjande, eftersom det sker löpande, och är utspritt över tiden.
Det handlar alltså inte om att föra fram ett budskap från en dag till en annan. Det handlar om att bygga förtroende över tiden, att lära känna sina väljare. Kort och gott kan man kalla det för relationsbyggande marknadsföring i en politisk riktning. Den riktningen ändras förstås över tiden, vilket den har gjort för samtliga partier. Det är därför viktigt att skapa en kontinuerlig kommunikation, där väljarna känner sig trygga.
Dagens Nyheter har skrivit om de olika partiernas valbudgetar. Totalt spenderar samtliga partier 400 miljoner kronor på valkampanjer. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna spenderar mest. Lite oväntat spenderar Liberalerna minst av alla partier.
För alla partier är det viktigt att synas och höras och ju mindre budget desto färre digitala och fysiska exponeringar. Det har en ganska stor betydelse, men avgörande är budskapet och att det ska vara tydligt framfört.
Partierna har dessutom olika tillgångar att ta ifrån. Centerpartiet har en stinn kassa efter att ha sålt sitt tidningsföretag för 17 år sedan och Socialdemokraterna tjänar en rejäl slant på sitt A-lotteri.
Platsen har en strategisk betydelse
Göteborgsposten var på plats när partierna började sätta upp sina affischer på dagen en månad innan valet. I Göteborg får alla partier som ställer upp i det kommunala, regionala, landstings- och regeringsvalet sätta upp sina valaffischer. Det är viktigt att synas och höras så mycket som möjligt – på rätt plats så det gäller att vara ute i god tid. Strategiska platser med stort antal förbipasserande är idealiskt.
“Det handlar om att välja platser där många människor rör sig och att vi får synlighet över hela stan”, berättar Axel Josefsson för Göteborgsposten.
Det är viktigt att synas så mycket som möjligt – helst över hela stan. I slutändan handlar det om att skapa engagemang, och intresse att ta reda på mer om ett parti. Allt kan inte förmedlas i en affisch, men budskapet måste vara tydligt och lätt att ta till sig. Relationsbyggande är en viktig del i politiska kampanjer, och med relationer förankras när förtroende grundas.
Liknande mellan partierna
Det är en av förklaringarna till att valaffischerna egentligen inte skiljer sig så mycket från varandra, oavsett partiinriktning. Partiordföranden träder fram på bild med budskap som ska vara så tydligt och övertygande framförda möjligt. Deras ansikten är välkända för väljarna, som relaterar dem till respektive parti.
I allt detta kan man dra slutsatsen att budgeten inte är avgörande, utan budskapet och hur budskapet förs fram. Det kan dock inte förnekas att en starkare valbudget förser ett parti med lite mer muskler genom ökat antal exponeringar.
Läs även: Energiministern om elbrist: ”Första gången den risken finns”