Grönt och hållbart är temat för fotbolls-EM 2024, men det europeiska fotbollsförbundet Uefa har inget emot att sponsras med fossilpengar.
Uefas dubbla ansikten – grönt EM 2024 med stora fossilpengar
Mest läst i kategorin
Fotbolls-EM 2024 är tänkt att bli det grönaste mästerskapet någonsin – värdlandet Tysklands fotbollsfederation har satsat stort på hållbarhet tillsammans med det europeiska fotbollsförbundet Uefa.
På klimatkonferensen COP28 i vintras presenterade de planen på “det mest hållbara europeiska mästerskapet genom tiderna” med en satsning på 32 miljoner euro.
Vegetariskt bredvid bratwurst
Besökarna uppmanas åka tåg och kollektivtrafik, det serveras veganska alternativ och inte bara bratwurst, byggandet ska minimeras (inga döda gästarbetare den här gången), förnybar energi ska maximeras, och det blir återanvändbara dryckesglas på arenorna.
Samtidigt är Visit Qatar en av huvudsponsorerna till turneringen, en oljestats turistbyrå. Coca-Cola är också en huvudsponsor till EM 2024 – och är världens största plastförorenare.
Många landslag sponsras också av bolag med kopplingar till fossila bränslen – England och Skottland sponsras exempelvis av banken Chase, konsumentdelen av storbanken JPMorgan Chase som är världens största finansiär av utbyggnad av fossila bränslen. Polens huvudsponsor Orlen är ett stort raffinaderi, Italiens sponsor Eni är ett av världens största oljebolag. Och så vidare.
Det är bara toppen på isberget. Organisationen Fossil Free Football har gjort en rapport på tio sidor med liknande exempel.
Flygbolag är också huvudsponsorer för många av Europas största fotbollsklubbar, samtidigt som Uefa alltså gärna skryter om gröna satsningar. När Uefas Champions League-final avgjordes för ett par veckor sedan var den största sponsorn Turkish Airlines. Det internationella fotbollsförbundet Fifa presenterade i april ett nytt avtal med oljejätten Saudi Aramco för herrarnas VM 2026 och damernas VM 2027.
Senaste nytt
FN:s generalsekreterare: “Skamlös gröntvätt”
En och annan person som både är intresserad av sport och klimat har poängterat hyckleriet i det hela.
Det är förstås inte bara i sportens värld det här sker. FN:s generalsekreterare António Guterres anklagar kol-, olje- och gasbolagen för att vara “klimatkaosets gudfäder”. Han vill förbjuda fossilindustrin från att bedriva marknadsföring, vilket Dagens PS tidigare rapporterat om.
Vi tog ett snack om fotbolls-EM med Andrew Simms, direktör för tankesmedjan New Weather Institute i Storbritannien och författare av en lång rad böcker kring klimatkrisen.
“Jag älskar sport, jag har idrottat hela mitt liv. Jag har tidigare kunnat skilja det från mitt arbete inom klimatfrågan men det går inte längre. Det som var en annan värld, sportens värld, påverkas väldigt mycket av stigande temperaturer och extremväder”, säger han.
Återanvändbara muggar – men får flygpoäng
Han påpekar att satsningarna Tyskland gör på exempelvis kollektivtrafik under EM 2024 är bra, men tycker att det blir småskaligt jämfört med hur fotbollen beter sig i normalfallet.
“Här i Storbritannien är den mest framgångsrika klubben just nu Manchester City, som har Etihad Airways som huvudsponsor. Det är ett flygbolag som tillhör oljestaten Förenade Arabemiraten. Lagets arena heter Ethiad Stadium, och där har de på återanvändbara dryckesmuggar som en grön satsning samtidigt som trogna fans belönas med flygpoäng.”
“Det är ju helt uppenbart för alla att det inte går ihop”.
Biltillverkaren Volkswagen är Tysklands huvudsponsor inför mästerskapet där de satsar massor av marknadsföring, som nästan enbart är inriktad på gröna budskap och satsningen på elbilar.
“Men sju av åtta bilar de tillverkar är fortfarande fossildrivna, och det är där de tjänar sina pengar”, påpekar Andrew Simms.
Fick cigaretter på fotbollsmatch
Han vill precis som FN-chefen António Guterres se ett förbud mot reklam från företag som driver på klimatkrisen, exempelvis oljebolag, flygbolag och bilindustrin. Särskilt viktigt är det inom sportens värld, menar han och jämför med tobaksindustrin.
“Jag minns att man till och med kunde få ett paket cigaretter när man gick på fotboll när jag var barn. Tobaksbolagen ville associera sig med hälsosamma saker som sport. Fossilindustrin gör samma sak.”
Det är numera förbjudet med tobaksreklam, åtminstone på den högsta nivån inom fotbollen. Den senaste gången ett tobaksbolag sponsrade ett stort mästerskap var fotbolls-VM i Mexiko 1986, då RJ Reynold’s Camel var sponsor.
Andrew Simms och hans meningsfränder vill som sagt se ett liknande förbud för fossilreklam som finns mot tobaksreklam och kampanjar för detta.
Men för att det ska hända måste de stora fotbollsförbunden Fifa och Uefa göra upp med korruption och de enorma oljepengar från bland annat Mellanöstern som fått ekonomin kring fotbollen att växa enormt de senaste decennierna. En cyniker skulle kunna argumentera för att det är lika sannolikt att förbunden gör det frivilligt som att Sverige vinner fotbolls-EM i Tyskland 2024 – och vi har inte ens kvalificerat oss för mästerskapet.
Läs även: Börsbolagen som kan bli vinnare på fotbolls-EM (Dagens PS)
Läs även: Självmål – så utmanar klubbägarna fotbollen (Dagens PS)
Läs även: Här ser du EM-matcherna på storbildsskärm (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.