Fendrift kan minska bränsleförbrukningen radikalt. Ett besök på Kolmården gav grunden för att revolutionera våra båtar.
Teknik från delfiner ska revolutionera båtar
Mest läst i kategorin
Kolmården skriver på sin hemsida att deras delfiner ”är sociala och nyfikna djur, som gärna leker i vågorna. Leken är både ett sätt att lära sig nya saker och att stärka de sociala banden i flocken”.
Nu kan de lägga till att de är innovativa och duktiga på metoder att sänka bränsleförbrukningen hos båtar”.
Det var nämligen efter ett besök hos delfinerna på Kolmården som tankarna hos den svenske uppfinnaren Thomas Jemt gick igång.
Jemt blev fascinerad av hur snabbt delefinerna tog sig fram med små medel i vattnet.
”Otroligt impad”
”Jag var så otroligt imponerad av farten. Men jag var uppenbart inte ensam om att vara det. På 30-talet uppstod något som kom att kallas Grays paradox, delfinen var lite snabbare än den borde vara med sin muskelmassa”, säger Jemt till TN.
Nu har det hela slutat i en innovation som fått världens största kontainerrederi intresserad.
”Vår fenteknik har möjlighet att minska bränsleförbrukningen för en fritidsbåt med ungefär 50 procent. När det gäller containerfartyg ligger den siffran på omkring 20 procent”, säger Thomas Jemt, som idag driver företaget Dolprop.
Enorm potential
Grunden är studier i hur en flasknosdelfin på 350 kilo kan accelerera från stillastående till mer än 30 knop på några få meter.
”Jag tänkte bara herregud, om en så här enkel handdriven prototyp fungerar så måste potentialen vara enorm. Sen kommer ju tanken, varför har ingen gjort det här förut?”
Kanske av följande skäl;
”Man har ju blivit lite idiotförklarad och fått höra att det är slöseri med tid, att jag inte kommer att lyckas”, erkänner Jemt.
Fasta och böjbara
Höghastighetsfilm av fenrörelser och tester med såväl fasta som böjbara fenor blev nästa steg.
Till stöd fanns även en studie från MIT i Massachussetts som visar att fendrift kan ha en verkningsgrad på 92 procent.
Nu är innovationen på väg att bli verklighet.
Jemts företag Dolprop har skapat en elmotor för fritidsbåtar med fena istället för propeller.
Man har även ett samarbete med flera universitet och med norska Sea Drive, som just nu testkör en sju meter lång elbåt.
Världens största rederi
Doldrop har även en avsiktsförklaring med fartygsjätten Maersk om att gemensamt utvärdera vilka möjligheter fendrift har.
”Det är ju världens största containerrederi så det är klart att det är stort för oss, det är ju lite som stjärnan högst upp i julgranen”, säger Thomas Jemt till TN.
Som Jemt ser det har hans fenteknik möjlighet att minska bränsleförbrukningen för en fritidsbåt med cirka 50 procent och för kontainerfartyg med cirka 20 procent.
”Det skulle vara det största miljöprojektet på väldigt, väldigt länge”, avslutar den svenske innovatören.
Vind i seglen för sjöfarten: Det är framtidens teknik – Dagens PS
Kapplöpning om utsläppsfri sjöfart med ammoniakmotor – Dagens PS
Därför pratar delfiner bebisspråk med sina ungar – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.