Dagens PS

Sverige dumpar fossila bilar i utlandet

Export bilar utlandet
Sverige exporterade i fjol över 100 000 bensin- och dieselbilar till utlandet och minskade därmed sin egen smutsiga bilpark. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 mars 2021Publicerad: 15 mars 2021

Den som inbillar sig att Sveriges smutsiga bilpark helt försvinner med rekordförsäljningen av el- och laddbara bilar har fel. Den flyttar bara någon annanstans.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här berättar TT i Svenska Dagbladet och uppger att över 100 000 bensin- och eldrivna bilar exporterades till utlandet i fjol.

“Bara för att vi köper fler laddbara bilar så säger inte det att de fossildrivna bilarna i världen blir färre”, säger Maria Börjesson, professor vid VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut, till nyhetsbyrån.

Exporten av fossila bränslebilar från Sverige till andra länder sammanfaller med att leasingavtalen upphör, ofta efter tre år, och enligt Trafikanalys är nivån nu densamma på växthusgasutsläppen från bilar som säljs utomlands och på bilar som stannar i Sverige.

“För fem år sen hade de avregistrerade högre utsläpp än de som blev kvar. Den skillnaden är obefintlig 2020”, säger Mikael Levin på Trafikanalys till TT.

Här hamnar bensin- och dieselbilar

Enligt Trafikanalys gick 20 procent av de begagnade exporterade bilarna till Finland förra året. Men även Polen, Tjeckien, Rumänien, Litauen, Holland och Frankrike uppges vara populära länder för bilexport och konsumtion av bilar som bilägare i Sverige tröttnat på.

En sak som är säker är att utsläppen från våra bilar flyttas till andra länder, och hur går det ihop med klimatmålen?

Björn Sandén, professor vid Chalmers tekniska högskola, som forskar om samhällsomställningar, menar att det inte är säkert att klimatutsläppen förvärras med den svenska exporten av begagnade fossildrivna bilar.

“Om jag köper en elbil i dag så kan man tänka på ett antal möjliga effekter. Jag kanske säljer en gammal fossilbil till någon och så finns den kvar. Men det gör ju att den personen som köper den, inte köper en annan bil. Och en tredje person kanske blir inspirerad av mitt köp och också byter till elbil. Man måste tänka på flera systemeffekter”, säger han i TT-artikeln på SvD.

ANNONS

Läs även: Bensinbil är 400 gånger värre än elbil »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]