Dagens PS

Svenska Cake storsatsar – tar in halv miljard

Cakes elmotorcykel
Svenska Cake tar in en halv miljard i stor nyemission. (Foto: Cake)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 28 sep. 2021Publicerad: 27 sep. 2021

Svenska elmotorcykelbolaget Cake tar in en halv miljard i riskkapital. En svensk pensionsjätte finns med bland investerarna. 

Cake säljer batteridrivna motorcyklar och är grundat av serieentreprenören Stefan Ytterborn som tidigare byggt upp och sålt hjälmbolaget POC. På måndagsmorgonen blev det känt att bolaget vid en nyemission tar in 60,5 miljoner dollar, eller motsvarande 539 miljoner kronor, skriver Breakit.

Den största investeraren är pensionsbolaget AMF, som går in med 200 miljoner kronor för 10 procent av bolaget.

Planen för Cake är att skala upp verksamheten från dagens blygsamma 400 levererade fordon till 200 000 fordon år 2030.

I en intervju med Dagens industri säger Staffan Ytterborn att han tror på en explosionsartad utveckling för marknaden för elmotorcyklar, trots att de inte kommer upp i några höga hastigheter.

”Jag ser oss som mer Patagonia än Kawasaki. Den befintliga motorcykelkulturen attraherar en bensinstinn marknad. Det är fördelen för oss som inte är en del av den historien, med en marknad som i allt högre utsträckning väljer leverantör utifrån ett värderingsperspektiv”, säger han till Dagens industri.

Produktutveckling och hållbara batterier

Cake grundades för fem år sedan. Förra året hade man en omsättning på 38,9 miljoner kronor och en förlust på 70 miljoner, skriver Breakit.

Staffan Ytterborn har tidigare startat och skalat upp hjälmbolaget POC, som såldes till Back Diamond för 311 miljoner kronor 2012.

Investeringarna i Cake ska nu gå till olika typer av produktutveckling. Man vill även undersöka hur man kan påverka batteriernas livslängd, eftersom de idag tar slut inom sex år.

”Att konsumera sånt som håller länge är ett av de viktigaste bidragen vi kan göra för att stötta vår planet”, säger Staffan Ytterborn till Dagens industri.

Men han tror ändå på elmotorcykeln som produkt.

”Jag tror inte att det kommer att finnas ett enda bensindrivet fordon när det gäller motoriserade tvåhjulingar om 10 år”.

Läs också:

Svenska bolaget Cake – ny fabrik för elmotorcyklar i Stockholm
Konsult från Saltis räddar liv – får 42 miljoner

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS